جاذبه های گردشگری ایران در فهرست جهانی یونسکو

 از میان تعداد زیادی از آثار طبیعی و تاریخی کشورمان که خود گواه بر این موضوع هستیم که هر یک قابلیت ثبت در جهان را دارد، اما 24 اثر به ثبت رسیده در یونسکو این اشتیاق را برای ایران و تمام ایرانیان جهان ایجاد می‌کند که بیشتر به مفاهیم فرهنگی و تاریخی و طبیعی خود ارج نهاده و در مرحله نخست خودمان مجری حفاظت از آن‌ها بوده و سپس در تلاش ثبت و حفاظت جهانی تک تکشان نیز برآییم.

میراث جهانی یونسکو درواقع یک عهدنامه بین‌المللی بین کشورهای مختلف به جهت حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که متعلق به‌تمامی انسان‌ها بوده و این مسئله کاملاً فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، می‌باشند. حفظ و حراست از این نوع آثار در حیطه حاکمیت کشور مربوطه و دیگر کشورهای عضو این کنوانسیون است.
بر طبق آماری که توسط سازمان جهانی یونسکو ارائه شده، ایران جزو ۱۰ کشور دارای بیشترین آثار ثبت شده در فهرست یونسکو است. میراث یونسکو در ایران شامل 24  اثر تاریخی و فرهنگی است که در این مقاله فهرستی از آن‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.
1- سال ۱۹۷۹ ، زیگورات چغازنبیل
2- سال ۱۹۷۹ ، تخت جمشید (پرسپولیس)
3- سال ۱۹۷۹ ، میدان امام اصفهان
4- سال ۲۰۰۳ ، تخت سلیمان
5- سال ۲۰۰۴ ، پاسارگاد
6- سال ۲۰۰۴ ، مجموعه ارگ بم
7- سال ۲۰۰۵ گنبد سلطانیه
8- سال ۲۰۰۶ ، بیستون کرمانشاه
9- سال ۲۰۰۸ ، مجموعه کلیساهای ارامنه
10- سال ۲۰۰۹ ، آسیاب های آبی شوشتر
11- سال ۲۰۱۰ ، مجموعه تاریخی بازار تبریز
12- سال ۲۰۱۰ ، خانقاه شیخ صفی الدین اردبیلی
13- سال ۲۰۱۱ ، باغ ایرانی
14- سال ۲۰۱۲-مسجد جامع اصفهان
15- سال ۲۰۱۲- گنبد کاووس
16- سال ۲۰۱۳ - کاخ گلستان
17- سال (۲۰۱۴) شهر سوخته
18- سال ۲۰۱۹ محوطه باستانی «شوش»
19- سال ۲۰۱۵ مجموعه فرهنگی میمند
20- سال ۲۰۱۶ ثبت یازده قنات ایرانی
21- سال ۲۰۱۶ ثبت اثر طبیعی کویر لوت ایران
22- سال ۲۰۱۷ ثبت شهر تاریخی و خشتی یزد
23- سال ۲۰۱۸ ثبت مجموعه بناهای امپراتوری ساسانی استان فارس
24- سال ۲۰۱۹ ثبت جنگل‌های هیرکانی شمال ایران
 
در حال حاضر ۲۴ اثر از آثار تاریخی و فرهنگی و طبیعی ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است که از این ۲۴ اثر، یک اثر از آثار طبیعی ایران بوده است. با اینکه هم زمان با زیگورات چغازنبیل دو پرونده مهم دیگر از بناهای تاریخی ایران یعنی تخت جمشید و میدان نقش جهان اصفهان برای ثبت جهانی همراه بودند اما برای اولین بار در سال ١٣۵٨ خورشیدی چغازنیبیل به عنوان اولین اثر ملی ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.
تمامی این آثار ثبت جهانی ایران مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های ارزشمند از شهرها و استان‌های کشورمان است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند.