راهنماي سفر به مشهد | مراکز خريد مشهد و اطراف حرم امام رضا

شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوي است و 351 کيلوتر مربع وسعت آن است. از نظر جغرافيايي در شمال شرق ايران جاي گرفته است و از شمال با شهرستان کلات، از شمال غربي به درگز، از غرب به چناران و نيشابور و از شرق با سرخس و تربت جام همسايه است. ارتفاع آن از سطح آب هاي آزاد جهان1050 متر بالاتر است و در در حوضه آبريز کشف‌ رود، بين رشته‌ کوه‌هاي بينالود و هزارمسجد جاي گرفته است. مهمترين رشته کوهي که با جهت شمال غربي، جنوب شرقي اين ناحيه را در برميگيرد اژدرکوه با ارتفاع تقريبي 3000 متر است. شهرستان مشهد داراي 4 بخش مرکزي، احمد آباد، رضويه، و طرقبه مي باشد همچنين ? شهر به نام هاي مشهد ، ملک آباد ، رضويه، طرقبه، شانديزرا شامي مي شود و از 13 دهستان برخوردار است.

موقعيت شهر مشهد روي نقشه

شهر مشهد به واسطه‌ي وجود حرم مطهر امام هشتم شيعيان، به پايتخت فرهنگي ايران بدل شده است. رونق تمامي فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي اين شهر مديون ميزباني امام مهرباني‌ها، امام رضا عليه‌السلام است. در اين مقاله تصميم داريم به مطالبي از شهر مشهد بپردازيم که در مقالات ديگر کمتر به آن پرداخته شده‌ است. شايد با اين راهنما بتوانيم خدمتي به زائران شهر مشهد مقدس کرده باشيم. براي سفر به مشهد مي‌توانيد با هواپيما، قطار، ‌اتوبوس و يا وسيله‌ي شخصي اقدام به سفر کنيد.

زمان هاي سفر به مشهد

زائران و مسافران حرم امام رضا (ع)، در تمامي فصول سال به شهر مقدس مشهد مراجعه مي‌کنند و منتظر زمان خاصي نيستند اما  در ايام برگزاري مراسم عزاداري سالار شهيدان، ميلاد و وفات امام رضا (ع) و همچنين تعطيلات عيد باستاني نوروز، شهر مشهد شلوغ‌ترين ايام سال را تجربه مي‌کند. گفتني است که  سالانه بالغ بر 300 ميليون زائر به مشهد مقدس سفر کرده و به زيات ثامن‌الحجج، حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا (ع) مي‌آيند.
فصل زمستان نيز بسيار سرد است به گونه اي که برخي اوقات دما به 20 درجه زير صفر هم خواهد رسيد. در اين فصل شهر مشهد با استقبال خيلي کمي رو به رو مي باشد و همچنين تورهاي مسافرتي به اين شهر هم با کمترين قيمت به فروش مي رسد. فصل بهار با شروع تعطيلات نوروز شهر مشهد مورد استقبال بي نظيري قرار مي گيرد البته توجه داشته باشيد که در اين فصل مشهد بسيار شلوغ و پر جمعيت بوده. آب و هواي بهار نه گرم و نه سرد مي باشد که بسيار هواي متعدل و دلچسبي دارد، اگر ازدحام و شلوغي آزارتان نمي دهد بهار نيز يکي از بهترين زمان سفر به مشهد مي باشد.

هزينه هاي اصلي سفر به مشهد

پيش از سفر بايد برآوردي نسبت به هزينه‌هاي سفر داشته باشيد. مهم‌ترين هزينه‌هاي سفر عبارتند از هزينه‌ي اقامت، هزينه‌ي حمل‌و‌نقل، هزينه‌ي خورد و خوراک، هزينه‌ي خريد و هزينه‌ي بليط اماکن تاريخي يا تفريحي. از آنجايي که در سال‌هاي اخير شهر مشهد به جز جنبه‌ي زيارتي، جنبه‌ي سياحتي نيز پيدا کرده‌ است، بايد اطلاعات کامل‌تري در مورد اين شهر کسب کنيد تا سفر پربارتري داشته باشيد

خوراکي هاي مشهد

وقتي اسم غذاي محلي توي مشهد مياد، بي شک شيشليک حرف اول رو ميزنه که غذاي گرون قيمتي هم هست. حليم و شله، ديگچه و چنگال، اشکنه آلو، آش شلغم، کوکو شيرين، چلو ماهيچه و رشته پلو هم از غذاهاي محلي اين شهر به حساب ميان که برخلاف شهرهاي ديگه ايران پيدا کردن اين غذاهاي محلي در مشهد کار سختيه چون اکثر رستوران ها انتخاب مشتريان رو به چلوکباب و جوجه کباب محدود مي کنن. اما خوشمزه ترين شيشليک رو مي تونين تو رستوران ارم شانديز، لذيذ ترين شله و حليم رو تو رستوران بهارستان و بهترين ماهيچه رو تو رستوران پسران کريم نوش جان کنين. رستوران هاي باباقدرت، معين درباري، باغ سالار و بام کوهسار هم از رستوراناي عالي و درجه يک مشهد به حساب ميان. چند تا پيشنهاد ويژه هم داريم اول اينکه اگه هوس ديزي کردين حتما به ديزي سيد در ابتداي جاده جاغرق سري بزنين که ديزي هاش عالين. دوم واسه کسايي که طرفدار آش هستند آشکده ياران گناباد بهترين انتخابه که انواع آش هاي خوشمزه رو طبخ مي کنه. سومين پيشنهاد مربوط به طرفداراي غذاهاي فست فودي و فرنگيه که حتما بايد فست فود چيلي چيز، رستوران پيتزاپيتزا و رستوارن ايتاليايي مي شف رو امتحان کنند.

تور لحظه آخري مشهد

تور لحظه آخري به توري گفته ميشود که در حداقل فاصله زماني تا تاريخ شروع تور قرار گرفته است (که اين مدت زماني معمولا بين 1 تا 2 روز مانده به اتمام تاريخ ثبت نام تور و اجراي آن تور است) و به دليل عدم تکميل ظرفيت سهميه رزرو شده توسط آژانس ها، تور ها با قيمتي بين 10% تا 50% پايين تر از قيمت واقعي خود به فروش مي رسند.

ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس، همه چيز درباره ماه رمضان درحرم امام رضا

ماه رمضان، ماه همه مسلمين در سرتاسر دنياست، ماهي که در آنها همه خدا دوستان از طلوع آفتاب تا غروب خورشيد روزه مي گيرند. اين ماه حال و هوايي کاملا متفاوت دارد و اگر تا به حال رمضان را در مشهد، در جوار امام هشتم سپري نکرده ايد، اوقاتي متفاوت تر از هميشه را از دست داده ايد. ماه مبارک رمضان در جوار حرم امام رضا حس و حالي شبيه به عيد است چرا که براي اين ايام مبارک همه آماده مي شوند و و مراسم ختم قرآن برگزار مي‌شود. علاوه بر اين، در اين ماه مبارک روزداران مهمان سفره افطاري پهن شده در حياط حرم امام هشتم، امام رضا عليه سلام هستند. روزداران و مسلمانان به وقت افطار در حرم مطهر رضوي روزه خود را باز مي کنند و به دعا مشغول مي شوند.

عزاداري دهه صفر در مشهد حرم مطهر آقا امام رضا،  آداب و اعمال ماه صفر
مراسم عزاداري دهه صفر در مشهد مقدس طبق مراسم هر سال برگذار مي گردد. ماه ي محرم و صفر حال و هواي مشهد را متفاوت تر از هميشه مي توان حس کرد، اگر در طول اين دو ماه قصد سفر به مشهد را داريد، هرگز اين سفر  به شهر عزادار مشهد فراموش نخواهيد کرد. در سال گذشته مراسم عزاداري دهه آخر ماه صفر با سخنراني حجت الاسلام سيد بهاءالدين ضيايي و مداحي حاج مجيد بني فاطمه در حسينيه آيت الله هاشمي شاهرودي مشهد مقدس برگزار شد، امسال هم بايد ديد مراسم صفر چطور در مشهد مقدس برگزار مي گردد.سخنران و مداح مراسم عزاداري ماه صفر در حرم مطهر رضوي اطلاع رساني خواهد شد.