پيشنهاد مناسب ترين جاهاي ديدني براي سفرهاي يک روزه

سفر و ماجراجويي حتما به معني 4 تا 5 روز وقت گذران در يک شهر ديگر و با ساعت‌ها رانندگي نيست. اگر شما هم جز افرادي هستيد که چندان فرصتي براي ماجراجويي نداريد و از در خانه ماندن آخر هفته‌ها براي‌تان خسته کننده است، در اين مقاله ايده هاي سفرهاي يک روزه را بخوانيد.
تهران شهري است که جمعيت آن رفته رفته افزايش مي يابد و ازدحام و شلوغي شهر دردسرهاي فراواني از جمله ترافيک، آلودگي هوا و … را براي شهروندان آن ايجاد کرده است. اکثر مردم اين شهر مشغله کاري زيادي دارند و در مدتي طولاني نمي توانند به سفر بروند. در اين ميان تعطيلات آخر هفته تنها زمان آن ها براي دور شدن از هياهو و شلوغي شهر و اندکي آسودن در دل طبيعت است.

دره کن و سولقان تهران

کن و سولقان نام دو روستاي شمال غربي تهران است که نام‌شان با هم آورده مي شود. کن در گذشته از روستاهاي اطراف تهران و ري بود که اکنون با گسترش تهران، يکي از نقاط منطقه 5 شهرداري تهران محسوب مي‌شود. سولقان بالاي منطقه کن است و در ميانه جاده امامزاده داود قرار دارد. از جاذبه‌هاي اين منطقه مي‌توان به رودهاي کوچک اشاره کرد که به رودخانه‌ي کن منتهي مي‌شوند، درختان توت و باغات بسيار اشاره کرد.

تور ابيانه

نوشته و اثري که قدمت زماني ابيانه را دقيقاً معلوم کند در دست نيست؛ ولي قدمت هزار و پانصد ساله را براي آن تخمين مي‌زنند و آن را از کهن‌ترين زيست‌گاه‌هاي انساني در حاشيه دشت کوير ايران مي‌دانند. آثار و بناهاي تاريخي که در ابيانه وجود دارد مربوط به دوره‌هاي ساساني، سلجوقي، صفوي و قاجار است. اتاق‌هاي ابيانه به پنجره‌‏هاي چوبي ارسي مانند مجهز اند و اغلب داراي ايوان‌ها و طارمي‌هاي چوبي پيش آمده مشرف بر کوچه‌هاي تنگ و تاريک‌اند که خود به صورت مناظر جالبي درآمده‌اند. نماي خارجي ديوارهاي خانه ‏هاي ابيانه با خاک سرخي که معدن آن در مجاورت روستاست پوشيده شده.

نمک آبرود

در 215 کيلومتري شمال تهران مجموعه گردشگري به وسعت 650 هکتار با نام شهر توريستي نمک آبرود قرار دارد. يکي از بخش هاي مهم توريستي نمک آبرود تله کابين است که امکان صعود به بالاي قله زيباي مدوبن را فراهم مي کند.


همچنين درياچه شورمست و آبشار ورسک پياده روي در جنگل هاي منطقه سواد کوه، بازديد درياچه زيباي شورمست، پل ورسک و آبشار ورسک که حدود 2 ساعت کوه پيمايي سبک است.

کوير مرنجاب

روزهاي خنک بهار، بهترين فرصت کويرگردي است و کوير مرنجاب که شمال شهرستان آران و بيدگل در استان اصفهان قرار دارد، گزينه خوبي براي اين کار به حساب مي آيد. مرنجاب يکي از زيباترين نقاط کويري ايران محسوب مي شود و يکي از بزرگ ترين ريگزارهاي ايران است. قسمت عمده اين کوير پوشيده از تپه هاي شني و ريگزار است.
اين کوير از نظر پوشش گياهي بسيار غني است و عمده مساحت آن را گياهان شورپسند مثل درخت هاي گز و تاق و بوته هاي قيچ تشکيل مي دهند. پوشش جانوري منطقه هم به دليل وجود آب و غذاي فراوان بسيار غني است و در آن مي توانيد گرگ، شغال، کفتار، روباه شني، گربه شني، بزمجه، آفتاب پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تيهو، عقاب و شاهين را ببينيد.

باغ لاله چالوس

مجموعه باغ لاله هاي گچسر در کيلومتر 52 جاده چالوس واقع د ر روستاي گرماب است. به منظور آشنايي بيشتر مردم به چگونگي تکثير و توليد گل لاله در ايران شرکت مهد لاله ها اولين باغ لاله را در سال1360 در منطقه گچسر بنا نهاد که در حال حاضر در اين باغ بالغ بر 30 واريته گل لاله ويک مليون پياز لاله توليد و تکثير مي شود. اين باغ در حدود 50 سال پيش تحت کشت انواع گل و گياه قرار داشته ولي از سال 1360 منحصرا به توليد  لاله اختصاص يافت . خاستگاه اصلي لاله مناطق سردسير کوهستاني به ويژه البرز مرکزي است. گل لاله طبق گفته هلندي ها که در همه آثار و نوشته هايشان بيان مي کنند؛ از سرزمين ايران (پارس) به اروپا آورده شده است.

کوير مرنجاب

در ايران بازار کوير مصر و مرنجاب از بقيه داغ‌تر است.کويرهايي که آخر هفته‌ها، صدها تور، راهي‌شان مي‌شوند و جاي سوزن انداختن ندارند. شلوغي اين کويرها را که فاکتور بگيريم، تماشاي طلوع و غروب در آسماني که انگار تمامي ندارد، شب‌نشيني در کنار آتش، دور هم بودن در دل کوير و زير آسمان پرستاره، راه رفتن روي رمل‌ها و شن‌هاي گرم و نرم و پياده‌روي روي درياچه‌ نمک، همه، چيزهايي‌ست که در دل کويري مثل کوير مرنجاب انتظارمان را مي‌کشد.

آبشار شوي

از دل صخره‌هاي کوه آبشاري بس زيبا و مسحور‌کننده بيرون تراويده و با گياهان خاص خود منظره‌ايي باورنکردني را خلق کرده است. آبشار شوي بزرگ‌ترين آبشار ايران و خاور ميانه نيز محسوب مي‌شود.
اگر اهل کوهپيمايي و طبيعت‌گردي هستيد و مي‌خواهيد بزرگترين آبشار خاورميانه و ايران را مشاهده کنيد بهتر است به خوزستان سفر کرده و به کوه‌هاي زاگرس برويد تا بتوانيد آبشار شوي را مشاهده کرده و از مناظر بکر و بي‌نظير آن بهره‌مند شويد.
آبشار شوي استان خوزستان، در 100 کيلومتري شمال شهرستان دزفول، در دهستان شوي قرار دارد. اين آبشار حدوداً 100 متر ارتفاع و 40 متر عرض دارد. آبشار شوي از کوهي به نام چورويک سرچشمه گرفته و پس از بيرون آمدن از غار به پايين مي تراود. آب اين آبشار بعد از طي مسافتي به رود دز سرازير مي شود.

روستاهاي ورديج و واريش

اگر مي‌خواهيد قسمتي از طبيعت بهشت را تجربه کنيد به دشت کالپوش برويد. دشت کالپوش در نيمه دوم بهار مملو از گل هاي سرخ شقايق مي‌شوند. ويژگي که دشت کالپوش را از بقيه دشت‌‌ها متمايز و ويژه مي‌کند وجود چشمه‌ها، آبشار‌‌ها و گونه‌هاي درختان جنگلي و همچنين مناطق زيباي قشقلته، آبشار زو، آبشار حسين آباد است.
دشت کالپوش در ارديبهشت ماه غرق در گل‌هاي شقايق و در شهريور‌ ماه غرق در گل‌هاي زيباي زرد آفتابگردان مي‌شود.
روستاهاي ورديج و واريش که جز بخش کن و سولقانِ شهرستان تهران و به تازگي جز منطقه 22 شهري تهران هستند در اين منطقه به چشم مي خورند.
اين روستا به دليل قرارگيري در منطقه کوهستاني در فصول گرم سال خنک و مطبوع و در فصول سرد، سرد و خشک است. سرماي منطقه به حدي سخت است که موجب خروج روستاييان از روستا در فصول سرد مي گردد.
چشمه واريش با سخاوت، آب سرد گوارايي را به مردم هديه مي دهد. کنار اين چشمه محل خوبي براي گذراندن يک آخر هفته به يادماندني است. حتي برخي به آنجا مي روند تا کمي از آب چشمه را با خود به خانه ببرند.