جاذبه هاي انزلي | مکانهاي ديدني ، گردشگري و توريستي انزلي

اين شهر بعنوان پر باران ترين شهر ايران همواره و از گذشته به شهر باران شناخته شده بود. شهر انزلي داراي آب و هواي معتدل مرطوب است و ميزان بارندگي آن بسيار بالاست به طوريکه سالانه متوسط 1892 ميلي متر بارندگي در اين شهر گزارش مي شود، ميزان رطوبت نسبي در اين منطقه در سال بين 71 تا 97 درصد در نوسان است. شهر انزلي در غرب استان گيلان قرار داشته و به واسطه سواحل خزر و تالاب بين‌المللي بندر انزلي از چند جزيره و شبه جزيره تشکيل شده است که به واسطه پل به هم مرتبط هستند. نام انزلي به پيشينه تاريخي اش در بيشتر شهرهاي اروپايي شناخته شده است و به لحاظ وجود گمرک و ارتباط تجاري از زمان هاي دور نزد تجار ايراني و خارجي به دروازه اروپا شهرت يافته بود و اهالي اين شهر به واسطه بندري بودن، بسيار زودتر از ساير نقاط ايران با دستاوردهاي غرب آشنا شدند.

تالاب انزلي

تالاب بين‌المللي انزلي محل تخم‌ريزي آبزيان و پناهگاه و مامن پرندگان بومي و مهاجر است. در ميانه تالاب جزاير زيبايي وجود دارد و دو شهر زيباي بندرانزلي و آبکنار در ساحل آن قرار دارند. وسعت اين تالاب فصول زمستان و بهار به علت افزايش بارندگي به حدود 120 کيلومترمربع مي‌رسد و در تابستان و پاييز به حدود 80 کيلومتر تقليل مي‌بايد. تالاب انزلي با بيش از 100 گونه پرنده،50 گونه ماهي، صدها گونه موجودات گياهي اکوسيستم کم‌نظيري دارد که بخش اعظم آن در منطقه حفاظت‌شده سرخانکل از آنان محافظت مي‌شود. تالاب انزلي با تالاب کوشيرو در پارک ملي کوشيرو شيتسوگن پيوند خواهرخواندگي دارد.  قايق‌سواري بر پهنه مرداب يکي از مفرح‌ترين لحظات سفر به بندر انزلي است.

غذاهاي سنتي بندرانزلي

غذاهاي شمالي، از محبوب ترين و پرطرفدارترين غذاهاي محلي و سنتي کشور هستند. با وجود اينکه غذاهاي گيلاني بسيار خوش‌طعم و متنوع هستند، از خاص بودن و طعم بي نظير غذاهاي مختص بندرانزلي نمي توان چشم‌ پوشي کرد. از خوشمزه‌ ترين و معروف‌ترين غذاهاي مختص اين شهر مي‌توان به ترشه کباب و فسنجان اشاره کرد. البته تنوع غذايي در بندرانزلي بسيار زياد است. از ديگر غذاهاي محلي اين شهر به کال کباب، باقالي قاتق، سيرقليه، ترشه شامي و انواع کباب هاي متنوع و لذيذ مي‌توان اشاره کرد. اگرچه بندرانزلي محل اصلي صيد ماهي هاي متنوع است اما برخي از اين ماهي ها مثل ازون برون و ماهي سفيد را توصيه مي‌کنيم از دست ندهيد. طعم لذيذ اين ماهي ها همراه با طبخ فوق العاده ي رستوران هاي اين شهر لذتي فراموش‌ نشدني را برايتان رقم ميزند

 پل هاي انزلي

در گذشته که غازيان و انزلي دو شهر جدا از هم بودند، رفت و آمد بين آن دو از طريق قايق انجام مي شد. در سال 1314پل هاي انزلي و غازيان به منظور اتصال اين دو مکان آغاز شد. پل فعلي با جلوه هايي از گذشته خود به صورت بتوني ساخته شده است. گفته مي شود در گذشته يکي از دهانه هاي آن متحرک بود.

برج ساعت

اين برج که يکي از قديمي ترين بناهاي انزلي است و هنوز از آن استفاده مي شود، پشت بازار سپه و ميدان انزلي واقع شده است. ظاهرا اين برج به دستور خسروخان گرجي، حاکم ناصرالدين شاه در انزلي در سال 1194 شمسي ساخته شده است.

پل غازيان

پل غازيان روي رودخانه انزلي، بين غازيان و ميان پشته و در مسير ارتباطي تهران-رشت قرار دارد. اين پل در زمان خود از معدود پل‌هاي پيشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همين اساس، جزو پل‌هاي تاريخي ايران به ثبت رسيده است. پل غازيان از بتون مسلح ساخته شده است. شروع ساخت پل از اواخر تيرماه 1314 شمسي و پايان کار در اوايل تابستان 1316 شمسي يعني مدت 18 ماه بوده و در خرداد ماه 1317 مورد استفاده قرار گرفته است و روز چهارشنبه هفتم آذر ماه 1318 شمسي به طور رسمي اتمام يافت. اين پل به وسيله کمپاني (سنتاب) آلماني و شرکت‌هاي مختلف از جمله «موتلا» سوئدي ساخته شد و در نتيجه با احداث آن راه ارتباطي آذربايجان رشت، قزوين، تهران برقرار شد.
 

مناره انزلي

طبق نوشته‌ها در سفرنامه خسروخان گرجي حاکم گيلان آن را درسال 1230 هجري – قمري برابر 1815 ميلادي و 1194 شمسي از آجر بنا نهاده‌است. هدف از ايجاد اين بنا، ديده باني از دريا و هم به منزله فانوس دريائي بوده‌است تا دريانوردان شب هنگام ساحل را با مشاهده روشنائي در بالاي منار، شناسائي و شناور خود را به داخل کانال برسانند، روي همين اصل، چراغي برفرازآن روشن و نگهباني در آنجا به کشيک دادن مي‌ايستاد. درسال 1307 شمسي پس از مرمت اين برج ساعتي چهارسو برفراز آن استوار گرديد. شهرداري اين ساعت را که هفته کوک بوده از کشور آلمان خريداري و نصب نموده بود.

کشتي تفريحي ميرزا کوچک خان جنگلي

اين کشتي تنها کشتي تفريحي آب هاي خزر است که 74 متر طول، 12 متر عرض و حدود 20 متر ارتفاع دارد. اين کشتي 5 طبقه دارد و 250 مسافر به طور همزمان در آن جاي مي گيرند. اين کشتي که با سرمايه گذاري بخش خصوصي وارد صنعت گردشگري کشور شده است، با دارا بودن امکانات و تجهيزات پذيرايي و اقامتي مناسب در حد يک هتل 4 ستاره، پذيراي گردشگران کشور مي باشند. هدف از رونق اين کشتي تفريحي، ترويج گردشگري دريايي و سفر بين شهرهاي ساحلي درياي مازندران است.

کليساي مريم مقدس

يکي از کليساهاي اصلي استان گيلان که در شهر بندر انزلي قرار دارد، «کليساي مريم مقدس» است. اين کليسا در سال 1885 ميلادي با هزينه شخصي به نام «آواک ملک الله ورديان» از ارامنه شهر بنا گرديده است. ديوارهاي خارجي اين کليسا با سيمان و ديوارهاي داخلي با گچ پوشانده شده اند. کليسا به شکل مستطيل در جهت شرق به غرب است.

پناهگاه حيات وحش سرخانکل

تالاب سرخانکل (منطقه حفاظت‌شده سرخانکل) بخشي از مجموعه تالاب انزلي است، که در بخش مياني آن واقع‌ شده است. از آنجايي‌ که نبض گردشگري تالاب در انتهاي اين منطقه مي‌تپد خواه‌ناخواه سرخانکل به‌عنوان تنها مسير رسيدن به نيلوفرهاي آبي است.  پرندگان مهاجر نظير قو، غاز، چنگر و انواع مرغابي‌ها، طاووسک، يلوه، کاکايي نيز در اين منطقه زمستان گذراني مي‌نمايند.  سرخانکل پوشيده از آزولا، سه کوله خيز، لاله تالابي و نيزار است که گونه غالب گياهي آن را ني و لوئي تشکيل مي‌دهد. منطقه رويش گل‌هاي نيلوفر آبي يکي از مکان‌هاي اصلي تخم‌گذاري و جوجه آوري پرستوهاي دريايي در تالاب انزلي محسوب مي‌شود.

ميدان بندر انزلي

اين ميدان در سال هاي دهه 1310 تا 1320 ساخته شده است. ساختمان هاي تاريخي زيادي اطراف آن خودنمايي مي­ کند از جمله ساختمان داوود زاده (هتل گل سنگ) ، ساختمان قندچيان، ساختمان مسافرخانه تهران، ساختمان دادگستري که به غير از ساختمان داوودزاده بقيه ساختمان ها نياز به بازسازي دارند، همچنين مرکز ميدان اصلي بندر انزلي به وجود الماني جديد نياز دارد.