جاذبه هاي گردشگري استان البرز و مراكز تفريحي، مكانهاي طبيعي و تاريخي

جاذبه‌هاي فرهنگي، تاريخي، طبيعي، کشاورزي، صنعتي و ... استان البرز تا حدي ناشناخته‌اند که حتي برخي از البرز نشينان نيز از وجود آنها بي‌خبرند!
دامنه سلسله جبال البرز از ديرباز به دليل آب و هواي مناسب، رودخانه‌هاي جاري و پناهگاه‌هاي مطمئن، هميشه محل استقرار و سکونت‌گاه‌هاي موقتي و دائمي اقوام و گروه هاي مختلف بوده است.

جاده چالوس

زيبايي‌هاي ناشناخته با طبيعتي حيرت انگيز، وجود رودخانه‌هاي آب شيرين البرز، مانند رودخانه کرج، شاهرود، کردان و چشمه سارهاي بسيار زيبا، غارهاي طبيعي، آبشارهاي مرتفع، کوه‌هاي بلند، درختان کهنسال، پوشش گياهي و جانوري متنوع، آب‌هاي معدني با خواص درماني، اين استان را به يکي از زيباترين استان‌هاي گردشگري کشور از لحاظ وجود پديده‌هاي طبيعي تبديل کرده است

روستاي شهرستانک

در ارتفاعات البرز مرکزي ، آنجا که کوه ها باز و به بازوي هم آنقدر دامن مي کشند که سرانجام از گذرگاه سر به اوج کوه هاي شمال باختري خراسان خود را به کوه هاي هندو کش و فلامت پامير ميرسانند. دهکده اي با پيشينه تاريخي بسيار کهن آرميده است. در سينه کش البرز مرکزي آنجا که دماي تابستاني آن به زحمت از 15 درجه سانتي گراد مي گذرد و در بلندي هاي ، اين ميزان به 5 درجه کاهش مي يابد ، دهکده کوهستاني شهرستانک دامن کشيده است. جايي که ناصر الدين شاه قاجار از طبيعت بکر آن غافل نماند و قصر تابستاني خود را در آن پي افکند. در گوشه اي از اين درياي سنگ و صخره که طول آن به 3330 کيلومتر و عرض متوسط آن به 85 کيلومتر مي رسد ، دهکده خوش منظر شهرستانک سر بر آورده است . اين تابع دهستان “ لورا ” در 63 کيلومتري شمال غربي کرج و 10 کيلومتري پل دو آب ، بر سر راه کرج ـ چالوس ايستاده است. در منطقه اي سردسير که اقتصاد آن عمومامتکي بر کشت و زرع غلات ، گردو ، پرورش زنبور عسل ، توليد لبنيات ، دامداري و سپس جاجيم و شال بافي است.

کردان

شايد قديمي‌ترهاي تهراني (طهراني) اطلاعات بيشتري درباره‌ي اين منطقه داشته باشند زيرا «کردان» قبل از جنگ 8 ساله‌ي ايران براي خيلي‌ها ناشناخته بود، اما با شروع جنگ وقتي که مردم رو به حاشيه نشيني آوردند کردان را، امن‌ترين و خوش آب و هوا‌ترين مکان براي اتراق انتخاب کردند.
اين شهر تا به امروز با داشتن آب و هوايي بسيار دلنشين به عنوان يکي از محبوب‌ترين مکان‌هاي ييلاقي تهران شناخته شده است. مهم نيست در چه فصلي به اين ييلاق سفر مي‌کنيد، کردان هميشه با داشتن منظره‌اي غافلگير کننده از شما ميزباني مي‌کند.

پيست اسکي ديزين

آب و هواي بسيار مناسب در چهار فصل سال و تعداد زياد روزهاي آفتابي در کنار امکانات مناسب و سهولت دسترسي، مجموعه ي ديزين را به يکي از مقاصد توريستي مهم در سطح ايران و خاورميانه تبديل کرده است.
امکان ورزش ها و فعاليت هاي مفرح و هيجان انگيز، همچون اسکي، اسنو برد، اسنومبيل، تيوپ سواري و ... در اين مجموعه فراهم مي باشد و مي توانند روزي خوش را برايتان به ارمغان بياورند.
به جز امکانات اسکي، وجود تسهيلات خاص براي عموم مردم سبب شده تا اين پيست مقصد خوبي براي خلق يک آخر هفته ي متفاوت در کنار خانواده و دوستان باشد.
براي رسيدن به پيست بين المللي ديزين دو راه پيش رو داريد که هريک از آنها از جاده ي پر پيچ و خم کوهستاني عبور مي کنند. پيچ هاي جاده با کم کردن سرعتتان فرصت بيشتري را براي تماشاي زيبايي هاي طبيعت به شما مي دهند و تجربه اي خاص را نصيبتان مي کنند. با پشت سر گذاشتن پيچ ها هربار، جاده با تصاويري تازه غافلگيرتان مي کند و وجودتان را سرشار از لذتي وصف نشدني مي سازد.

رودخانه شور

زيبايي هاي ايران تمامي ندارد؛ هر نقطه که پا مي گذاري دنيايي به رويت باز مي شود که گويي متعلق به اين عالم خاکي نيست. رودخانه شور يا به قول بوميان شورکات يکي از اين عجايب است. رودخانه اي فصلي در شمال اشتهارد که از دل کوير راهش را باز کرده و با جذب نمک زمين شوريش را دوچندان مي نمايد.
اما چيزي که از همان بدو ورود توجه شما را به خود جلب خواهد نمود تپه هايي در اطراف رود است که طبيعت با رنگ هايي بي نظير آن را در تابلويي منحصربفرد به تصوير کشيده است!

کوه عظيميه

براي کساني که اهل کوهنوردي سبک هستند، اين کوه يکي از بهترين گزينه ها در استان البرز است، جايي که پس از کوه نوردي نه چندان سختي مي توانيد دل و جگري به بدن زده و خستگي و ضعف کوه نوردي را جبران کنيد.
کافه اي بسيار زيبا با دکوري مدرن و دل نواز نيز در نزديکي اين کوه، ميزبان کوه نوردان و طبيعت گردان البرزي است.

غار يخ مراد

براي رسيدن به اين غار بايد وارد يکي از زيباترين جاده هاي ايران شود و دل به پيچ و خم جاده چالوس بسپاريد. در هر فصلي که وارد اين جاده شويد منظره اي تماشايي پيش چشمتان قرار مي گيرد. سرسبزي بهار و تابستان، طبيعت هزار رنگ پاييز و لباس سفيد زمستان، همه و همه شکل خاصي را به اين جاده مي دهند.
اما براي رسيدن به مقصدتان بايد دل از اين زيبايي ها بکنيد و به يکي از فرعي ها وارد شويد. البته چيزي را از دست نمي دهيد چرا که اين جاده نيز با زيبايي هاي خود چشمانتان را نوازش مي دهد.
براي رسيدن به مقصد بايد يک کوهنوردي سبک را نيز تجربه کنيد و در مسير از تماشاي مناظر زيبا لذت ببريد. رودخانه پرآب آزادبر در پايين دست جريان دارد تا آب گواراي کوه هفتخوان و گردنه عسلک را به رودخانه کرج بريزد و طبيعت را حال و هوايي تازه ببخشد. مي توانيد عطر گياهان کوهستاني را استشمام کنيد و غرق در آرامش طبيعت شويد. بعد از مدتي دهانه ي غار نمايان مي شود  و شما را به دنيايي ديگر فرا مي خواند...

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه يکي از آبشارهاي استان البرز است که در کيلومتر ?? جاده کرج- چالوس و در نزديکي روستاي ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است. ارتفاع آبشار هفت چشمه در حدود ?? متر است و از اين نظر يکي از آبشارهاي بزرگ کشور محسوب مي شود. مسير دسترسي به اين آبشار از ميان سنگ ها و صخره ها عبور مي کند و همين امر بازديد از آبشار را در فصول بارندگي با مشکل مواجه مي سازد. در اين مسير آبشارهاي کوچکي وجود دارند که ارتفاع آن ها به ? متر مي رسد و با نام «هفت چشمه» خوانده مي شوند.

منطقه حفاظت شده البرز جنوبي

منطقه حفاظت شده البرز جنوبي با مساحتي در حدود 91 هزار هکتار، در محدوده شهرستان‌هاي البرز، تهران و مازندران واقع شده است.
منطقه حفاظت شده البرز جنوبي به دليل شرايط طبيعي خود و نزديکي به مراکز حکومتي، همواره مورد توجه حاکمان وقت بوده است به همين جهت اين منطقه از سال 1346 خورشيدي، بر اساس مصوبه قانوني شوراي عالي شکارباني و نظارت بر صيد به عنوان «منطقه حفاظت شده» معرفي شد.
شناسايي بيش از 950 گونه گياهي متعلق به حدود 57 خانواده از گياهان اصلي اين منطقه اکولوژيکي که تعداد بسياري از آن‌ها به طور اختصاصي در البرز يافت مي‌شوند، نمايانگر پوشش گياهي بسيار غني و متنوع منطقه و بالاترين گستره پراکندگي در اين عرصه مي‌باشد که از قوي‌ترين فلورهاي گياهي در ميان مناطق تحت حفاظت به شمار مي‌رود. البته غناي گياهي موجود در اين منطقه نتيجه وضعيت خاص توپوگرافي و اقليمي منطقه است و پوشش در ارتفاعات بيش از 3200 متر از سطح دريا مناسب‌تر و از تنوع ژنتيکي خاصي برخوردار است.