جاذبه های گردشگری نمک آبرود

در ميان روزمرگي ها و دغدغه ها، کافيست تا فرصت يک سفر پيش بيايد و بتوان لحظاتي را دور از شلوغي ها سپري کرد. هر کس برنامه اي براي خود مي ريزد؛ اما در اين ميان، بازار سفر به خطه شمالي کشورمان به ويژه در فصل بهار و تابستان حسابي داغ است. مسافران علاقه خاصي به اين خطه نشان مي دهند چرا که در آن مي توانند هم از تماشاي دريا و سواحلش لذت ببرند و هم جنگل هايي انبوه و سرسبز را از نظر بگذرانند. البته تفريحات و خوشگذراني هايي هم که در شمال کشور هستند بر جاذبه اين سفر مي افزايند و از آن يک گشت و گذار همه چيز تمام مي سازند.

يکي از پرطرفدارترين مقاصد سفر در شمال کشور شهرک توريستي نمک آبرود است که در استان مازندران قرار دارد و با مجموعه اي از امکانات مناسب از گردشگران به خوبي استقبال مي کند و خاطره اي خوش براي شان مي سازد. اين منطقه توريستي همه چيز را براي تان مهيا کرده است تا بتوانيد خستگي هاي تان را از تن به در کنيد و طعمي متفاوت به تعطيلات و فراغت خود ببخشيد.
شهر توريستي نمک آبرود که در دوازده کيلومتري غرب چالوس واقع شده قسمتي از اراضي منطقه را با وسعت تقريبي 650 هکتار در بر مي گيرد . حد شمالي اين اراضي را درياي خزر و حد جنوبي آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشکيل داده است.
وجود پارک هاي جنگلي بنفشه و شمشاد در قسمت شمالي شهرک نمک آبرود با وسعت تقريبي 200 هکتار مناظر بديعي را در اين قسمت از اراضي به وجود آورده است . ضمن آنکه در جنوب اين اراضي دامنه کوه مدوبن به صورت جنگلي فشرده و با جاذبه هاي بصري فوق العاده واقع شده است .
طرح اوليه شهرک نمک آبرود به وسيله مهندسين مشاور داض ، چرخاب و هوارد همفري تهيه شده است . در گزارش هوارد همفري فرض بر اين بوده است که جاده چالوس – رامسر منطقه را به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم مي کند که بخش جنوبي جاده اختصاص به ويلاسازي داشته و بخش شمالي آن هتل هايت و قسمت پيشنهادي مارينا و تأسيسات مربوطه و مجتمع آپارتماني را شامل مي شد .

انواع درختان جنگلي نمک آبرود

در جنگلهاي نمک آبرود انواع درختان جنگلي يافت مي شود که اهم آنها عبارتند از:
بلند مازو و ممرز (در ارتفاعات ميان بند) – آزاد (در ارتفاعات متوسط) – انجيلي (در ارتفاعات خيلي کم) – توسکا (در دره هاي مرطوب و کناره هاي جويبارها) – شمشاد که درختان آن هميشه سبزند (در ميان بند) – افرا، نمرا، نارون (ملج يا اوجا) – زبان گنجشک (ون) – شاه بلوط و راش... (جنگلهاي راش داراي اهميت اقتصادي ويژه اي هستند).

آب و هوا نمک آبرود


به طور کلي جلگه مازندران در شمال ايران داراي آب و هواي معتدل و مرطوب است، که معروف به آب و هواي معتدل خزري است. عوامل مؤثر در آب و هواي نمک آبرود عبارتند از: وجود کوه هاي البرز، جهت قرار گرفتن آنها، ارتفاع مکان، نزديکي به دريا، پوشش گياهي، بادهاي محلي، عرض جغرافيايي و پيش آمدن توده هواي شمالي و غربي، که در بين عوامل فوق نقش کوه ها و درياي خزر و بادها بيش از ساير عوامل است.

جاذبه هاي گردشگري نمک آبرود


تله کابين: مرتفع ترين تله کابين ايران نيز در اين شهرک مي باشد و همين بزرگترين دليل جذب توريست به اين منطقه است. اين تله کابين امکان صعود و رسيدن به بالاي قله ي حيرت انگيز مدوبن و ديو حمام را فراهم مي کند. در حال حاضر دو تله کابين در نمک آبرود فعال مي باشند:
خط يک: در اين خط چهل و دو کابين وجود دارند که در هر کابين چهار نفر جا مي شوند. اين تله کابين مسيري را که مي پيمايد به دو هزار و صد متر مي رسد و سرعت حرکتش حدود سه متر بر ثانيه است. با سوار شدن در اين تله کابين سفري پانزده دقيقه اي را تا رسيدن به قله در پيش خواهيد داشت. ارتفاع دکل تله کابين حدودا بين چهار تا پنجاه متر مي باشد. اينکه در طول سال تله کابين چقدر مسافر جا به جا کند به عوامل مختلفي همچون موقعيت جغرافيايي و اقليمي منطقه و ايام تعطيلي سال بستگي دارد. ساعت کار اين تله کابين همه روزه بين ساعت هشت صبح تا هفت شب مي باشد. اگر در ايام تعطيل به نمک آبرود سفر کرديد به فکر تهيه بليط تله کابين باشيد چون ممکن است به سرعت تمام شوند.
خط دو: در اين خط سي و پنج کابين وجود دارند و هر کابين شش نفر را در خود جاي مي دهد.اين خط مسير هزار و هفت صد متري را مي پيمايد و سرعت آن حدود شش متر بر ثانيه است. از طريق اين خط مي توان به قله ي بسيار زيبا و دست نخورده ي ديو حمام رسيد.

سورتمه سواري در جنگل هاي نمک آبرود


نمک آبرود براي مسافراني که طرفدار تجربه هاي هيجان انگيز هستند، يک انتخاب فوق العادست. مطمئنا سورتمه سواري در بين جنگل هاي اين منطقه و تجربه سرعت و هيجان، خاطره اي فراموش نشدني برايتان مي سازد که تا مدت ها مي توانيد از مرورش هيجان زده شويد.

 

پارک جنگلي نمک آبرود

پارک جنگلي نمک آبرود بيش از 200 هکتار مساحت دارد و مانند ساير پارک‌ هاى جنگلى، درختان خودرو و انبوهى را در خود جاى داده است. گونه‌هاى مختلف گياهان شمشاد، توسکا، ملچ و افرا از جمله اين درختان هستند که عمر درخشان شمشاد آن بيش از 700 سال برآورد گرديده است. پارک نمک‌ آبرود با طبيعت بکر و وحشى، ضمن حفظ سيستم‌ هاى اکولوژيکى به عنوان يکى از پارک‌ هاى جنگلى زيباى جهان محسوب مى‌شود. در حال حاضر از اين پارک مسافران و اهالى شهرهاى مجاور بهره‌مند مى‌ شوند.
اين پارک که در اکثر ماه هاي سال داراي هوايي مطبوع و خنک مي باشد اکثر شب هاي  آن داراي مه بوده که به خودي خود يک فضاي رويايي براي مسافران و مهمانان استراحتگاه بالاي کوه نمک آبرود را جلوه گر مي سازد.
البته يکي از مهمترين بخش هاي توريستي اين پارک تله کابين آن هست که از روي يک منطقه پردرخت و بسيار زيبا با منظره بکر و بديع عبور مي کنه و اين امکان رو به شما ميدهد که به بالاي قله زيباي مدوبن برويد.

از ديگر امکانات گردشگري شهر نمک آبرود مي توان موارد زير را نام برد:

ماشين چهارچرخ ATV
ماشين راديو کنترل
زيپ لاين
تفرجگاه ساحلي نمک آبرود
نمايشگاه حيوانات
باشگاه تيراندازي
كارتينگ
مجموعه پروازي
رستوران و آبشار نمك آبرود
پيست دوچرخه سواري بانوان
پينت بال
سينما 6 بعدي
آکواليون: شيردريايي