ویزای شینگن چیست؟

 ويزاي شينگن به ويزا يا رواديدي گفته مي شود که براي ورود به کشورهاي عضو شينگن نياز است. پيمان شينگن حدود 35 سال پيش در سال 1985 بين 26 کشور امضا شد، که در آن مقرر شد که جهت تردد آسان و بدون بازرسي در مرز اين کشورها، نياز به اخذ ويزا براي شهروندان آن نباشد. و همچنين مقرر شد که مسافرين خارجي براي ورود به اين منطقه مي بايستي جهت اخذ ويزاي شينگن اقدام نمايند.

 
ويزاي شينگن چيست
 
هر يک از کشورهاي حوزه شينگن مي توانند صادر کننده ويزاي شينگن باشند، و ورود مسافر بايد حتما به کشوري باشد که ويزاي شينگن از آنجا صادر شده است. پس از ورود مسافر به آن کشور، تردد در منطقه شينگن و خروج مسافر از کشور ديگر بلامانع است. در صورتي که نوع ويزا، ويزاي مالتي (مولتي يا مولتيپل) يا به فارسي ” ويزاي چند بار ورود ” است، ورود اوليه مسافر حتما بايد به کشور صادر کننده ويزا باشد، ولي ورود هاي بعدي او مي تواند به هر کشور ديگري در حوزه شنگن باشد، که البته به دليل اعتماد کشور صادر کننده و اعتبار متقاضي جهت اقدام هاي بعدي وي، توصيه مي شود که مسافر هر بار به همان کشور صادر کننده ويزا ورود کند.
 
کشورهاي عضو شينگن کدام ها هستند؟
حوزه شينگن شامل 26 کشور المان ، ايتاليا ، يونان ، مجارستان ، هلند ، اسپانيا ، فرانسه ، پرتغال ، سوئيس ، سوئد ، اتريش ، بلژيک ، چک ، لهستان ، دانمارک ، نروژ ، فنلاند ، ايسلند ، اسلواکي ، لوکزامبورگ ، ليتواني ، لتوني ، اسلووني ، استوني ، مالت و ليختن اشتاين مي باشد. معمولا نام هاي ” حوزه شينگن ” و ” اتحاديه اروپا ” با يکديگر اشتباه گرفته مي شوند، در حالي که کشور هايي در اتحاديه اروپا هستند که عضو شينگن نيستند. به عنوان مثال کشور هاي انگليس ، بلغارستان ، اوکراين ، قبرس جنوبي ، کرواسي ، روماني ، و … عضو اتحاديه اروپا هستند، ولي عضو منطقه شينگن نيستند، و ويزاي مستقل کشور خود را دارند.
 
شرايط اخذ ويزاي شينگن چيست؟
شرايط اخذ ويزاي شينگن به عوامل مختلفي از جمله نوع مدارکي که متقاضي مي تواند ارائه دهد، شغل، سن، تأهل و سابقه سفر بستگي دارد. بنابراين شانس ويزاي شينگن براي هر شخص متفاوت است. عليرغم قوانين نسبتا يکسان ميان کشورهاي عضو شينگن، گاهي قوانين اخذ ويزاي شينگن از کشور تا کشور ديگر کمي متفاوت مي شود. ميزان سختگيري نيز بنا بر جريانات کشور ما و کنترل مهاجرت از فصلي تا فصل ديگر مدام در حال تغيير است. با توجه به فعاليت روزمره آژانس سبزينه در عرصه خدمات ويزا، کارشناسان اجرائي اين شرکت با آگاهي به روز نسبت به قوانين و سختگيري کشورهاي مختلف شينگن، مدارک متقاضي را بررسي و بهترين انتخاب را پيش روي وي مي گذارند. مدارک بايد بدون نقص و ايراد تهيه و به آژانس سبزينه تحويل داده شود تا شانس گرفتن ويزاي شينگن به صد برسد. کمي پايين تر ليست کامل مدارک لازم براي ويزاي شينگن را مطالعه نمائيد.
 
چه کساني به ويزاي شينگن نياز دارند؟
چه کساني به ويزاي شينگن نياز دارند پرسشي است که پاسخ آن کاملا بديهي است. همه مردم ايران که تبعيت کشورهاي عضو شينگن و کشورهاي مجاز را ندارند، براي ورود به اين منطقه نياز به ويزاي شينگن دارند. تنها شانس ويزا شدن است که از يک شخص به شخص ديگر متفاوت است. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، مدارک و همچنين شرايط يک شخص سرنوشت وي را در شانس اخذ ويزاي شينگن تعيين مي کند. در مجموع 105 کشور در جهان جهت ورود به حوزه شنگن نياز به اخذ ويزاي شنگن دارند. جهت ترانزيت نيز 12 کشور نياز به اخذ ويزاي ترانزيت شينگن دارند، که ايران نيز جزء اين ليست است. به جزء خود کشورهاي پيمان شينگن ، 62 کشور در جهان نيز جهت ورود به منطقه شنگن نياز به ويزاي شينگن ندارند. جهت آگاهي به روز از ليست کشورهايي که به ويزاي شينگن نياز دارند و ليست کشورهايي که به ويزاي شينگن نياز ندارند بر روي لينک هاي مورد نظر کليک نمائيد. شما به سايت اصلي شينگن هدايت مي شويد.
 
انواع ويزاي شينگن براي ايرانيان
انواع ويزاي شنگن براي ايرانيان مي تواند با توجه به هدف سفر متقاضي متفاوت باشد. به عبارتي هدف از سفر مي تواند تور گردشگري ، سفر کاري و تجاري ، و يا يک توقف و ترانزيت چند ساعته باشد که تعيين کننده نوع، اعتبار و مدت اقامت ويزاي شينگن خواهد بود. در ذيل به معرفي انواع ويزاي شنگن مي پردازيم:
 
ويزاي عادي شينگن (USV)
ويزاي عادي شينگن (USV) که مخفف Uniform Schengen Visa است همان ويزاي شينگن توريستي است که متقاضي مي تواند در بازه زماني 6 ماهه به مدت 90 روز در کشورهاي شينگن اقامت داشته باشد. اين ويزا خود به 3 نوع A ، B ، و C تقسيم مي شود که در ذيل به آن ها اشاره شده است:
 
ويزاي نوع A
ويزاي نوع A ويزاي ترانزيت يا ويزاي توقف در فرودگاه به منظور تعويض پرواز به کشوري خارج از حوزه شينگن است. در اين نوع ويزا فرد اجازه خروج از فرودگاه را ندارد.
 
ويزاي نوع B
ويزاي نوع B نيز ويزاي ترانزيت است، با اين تفاوت که مسافر اجازه خروج از فرودگاه را دارد. اين ويزاي شينگن بيشتر براي عبور و تردد مسافر با خودرو، قطار يا مخلوط آن با هواپيما استفاده مي شود، زيرا در اين نوع ويزاي شينگن مسافر اجازه عبور از کشورهاي مختلف شينگن تا 5 روز را دارد. به عنوان مثال، شخصي قصد سفر به انگليس به صورت زميني دارد، اين شخص بايستي ويزاي نوع B را تهيه، و از کشورهاي شينگن عبور، و ظرف مدت 5 روز از حوزه شنگن خارج شود.
 
ويزاي نوع C
ويزاي نوع C در واقع همان ويزاي توريستي شينگن است که آژانس هواپيمايي سبزينه براي مسافران خود اقدام مي نمايد. در اين نوع ويزا شخص اجازه بازديد از هر تعداد کشور شينگن در مدت زمان مشخص شده در ويزا را دارد.