جاذبه هاي شهر بوشهر | راهنماي سفر به بوشهر

جاذبه هاي ديدني و گردشگري شهر گرم بوشهر

بوشهر شهري بندري در کنار سواحل خليج فارس و مرکز استان بوشهر است. اين شهر قدمتي هزاران ساله دارد و عمر آن به دوران ساسانيان مي رسد. سواحل زيبا، نخلستان هاي سرسبز و بناهاي تاريخي آن را به مقصدي جذاب براي گردشگري تبديل کرده است. علاوه بر مکان هاي ديدني و طبيعت زيباي شهر، فرهنگ زندگي و غذاهاي لذيذ و تند هم بخشي از جاذبه هاي بوشهر مي باشد.

بازار بوشهر

بازار قديمي بوشهر مانند ديگر شهرهاي ايران مرکز اصلي داد و ستد، تهيه مايحتاج زندگي و رونق بخشيدن به شهر است. بازار در زمان قاجاريان با معماري زيبا و ديدني آن دوران تاسيس شد. معماري آن به گونه اي است که نور مناسب به داخل بازار مي آيد ولي هنگام باراش برف و باران آب به داخل بازار نفوذ نمي کند. اگر قصد خريد سوغاتي براي عزيزانتان را داريد يکي از مناسب ترين محل ها بازار قديمي است.
 

بوشهر شهري بندري در کنار سواحل خليج فارس و مرکز استان بوشهر است. اين شهر قدمتي هزاران ساله دارد و عمر آن به دوران ساسانيان مي رسد. سواحل زيبا، نخلستان هاي سرسبز و بناهاي تاريخي آن را به مقصدي جذاب براي گردشگري تبديل کرده است. علاوه بر مکان هاي ديدني و طبيعت زيباي شهر، فرهنگ زندگي و غذاهاي لذيذ و تند هم بخشي از جاذبه هاي بوشهر مي باشد.

نخلستان ها از جاذبه هاي گردشگري بوشهر

نخلستان هاي سرسبز و سربه فلک کشيده شهر آب پخش جلوه بسيار ديدني به اين منطقه داده است و هيچ مسافري را بدون توقف اجازه عبور نمي دهد. وجود کانال هاي پر آب در دو سمت مسير ورودي شهر آب پخش طراوت و نشاط خاصي به اين منطقه بخشيده است تا مسافران نوروزي بتوانند از آب و طبيعت در کنار هم بهره ببرند.

گنبد نمکي جاشک از جاذبه هاي گردشگري بوشهر

گنبد نمکي جاشک در استان بوشهر و در نزديکي روستاي گنخک در فاصله 64 کيلومتري جنوب شهر خورموج مرکز شهرستان دشتي و درکيلومتري جنوب شرقي بندر بوشهر و در 144 کيلومتري جنوب شرقي مرکز استان قرار دارد يکي از بزرگترين و زيباترين گنبد نمکي ايران و خاورميانه به شمار مي آيد و از جاذبه هاي طبيعي استان بوشهر است که در بهمن سال 1386 بعنوان اثر طبيعي ملي فسيلي به عنوان يکي از مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست به ثبت رسيد. مهمترين خصوصيات بارز و متفاوت کوه نمکي جاشک به نوع نمکهاي اين کوه نمکي، گنبدها و غارهاي منحصر به فرد، آبشارها، بلورها و ... مي توان اشاره داشت.

منطقه شکارممنوع کوه‌سياه

نطقه شکارممنوع کوه‌سياه در منطقه کوهستاني دشتستان استان بوشهر قرار دارد. اين منطقه محل قشلاق عشاير قشقايي است. در حدود ?هزار رأس کل، بز، قوچ و ميش وحشي در اين زيست‌پناهگاه زندگي مي‌کنند. اين منطقه در 83 کيلومتري جنوب شرقي برازجان با ارتفاع 1691 متر قرار دارد. در مناطق حفاظت شده شکارممنوع کوه سياه با اجازه سازمان محيط‌زيست و اخذ پروانه، امکان شکار در فصول معيني وجود دارد.

دريا، جاذبه اين جاست

دريا زيباترين ديدني بوشهر است. بوشهر دو بافت مجزا از هم دارد. يکي بافت قديمي شهر و ديگري بافت تازه آن. اگر سري به بافت قديمي بزنيد، حتما با ديدني هايي رو به رو خواهيدشد که جاي ديگري نمي توانيد آن را پيدا کنيد. مظنره شهر از اين بافت، آميزه اي است از ترکيب سه رنگ سفيد، زرد و قهوه اي بر زمينه آبي رنگ دريا و شايد اين زيباترين تصويري باشد که از اين شهر براي تان به يادگار خواهدماند.

پارک ساحلي آب شيرين کن

پارک هاي ساحلي در شهرهايي که رودخانه دارند يا دريا، يکي از بهترين تفريحگاه هاي مردم است . پارک ساحلي آب شيرين کن، يکي از پارک هاي آبي بوشهر، که در خيابان بهمني، خيابان دانشگاه خليج قرار دارد. يک قسمت از پارک ساحلي آب شيرين کن جزو منطقه نظاميه، ولي با اين حال بازديد از آن امکان پذيرمي باشد . پارک ساحلي آب شيرين کن رستوران و کافي شاپي هم دارد.
يکي از با ارزشترين جاذبه طبيعي ايران مربوط به خليج فارس و سواحل بسيار زيباي اين خليج است. خليج فارس علاوه بر تمام ارزش هاي نفتي و تجارتي که براي ايران دارد، توانسته با ايجاد ساحل هاي بسيار متنوع در بخش جنوبي کشورمان، مکان هاي بسيار مناسبي را براي جذب گردشگر ايجاد کند. يکي از قسمت هايي که مي تواند ديدنش برايمان جالب باشد، در بوشهر قرار گرفته و با نام پارک آب شيرين کن ناميده مي شود.

مدرسه گلستان بوشهر

ساختمان اصلي مدرسه گلستان بوشهر با قدمتي در حدود 200 سال مربوط به دوره قاجار است که در بافت قديم بوشهر روبروي اداره بندر واقع شده است و جزو اولين بناهاي بافت قديم بوشهر است که توسط انگليسي ها ساخته شده و به ارگ معروف بوده است. اين بنا در ابتدا محل حکمراني شيخ نصر دست نشانده انگليسي ها بود و سپس تبديل به اداره پست و تلگراف مي شود. بعد از مدتي ساختمان متروک شد تا اين که در سال 1318 مدرسه گلستان تاسيس مي شود که بعد از انتخاب چندين مکان به عنوان مدرسه ياد شده، نهايتا در سال 1322 به همين محل انتقال مي يابد. اين مدرسه داراي درب چوبي بسيار بزرگي از جنس ساج با ارتفاع 5/3 و پهناي 4 متر است و در حال حاضر سالم و پابرجاست. عمده مصالح تشکيل دهنده بنا سنگ هاي مرجاني با ملاط گچ است. در پوشش سقف از چوب صندل و بوريا استفاده شده است. ساخت درب و پنجره ها از نوعي چوب مرغوب و محکم به نام چوب ساج که محصول کشورهاي آفريقايي است، در جهت مقاومت هر چه بيش تر با توجه به شرايط آب و هوايي منطقه انتخاب شده است.;

موزه دريانوردي خليج فارس

پموزه دريا و دريانوردي خليج فارس، يکي از موزه‌هاي استان بوشهر و در محله سبزآباد بندر بوشهر مي‌باشد.

محل کنوني اين موزه که شامل ساختمان کنسولگري و عمارت کلاه فرنگي مي‌باشد، در سال 1858 ميلادي تاسيس شد و مدتي بعد به مقر دائمي سرکنسول گري انگلستان در بوشهر تبديل شد. اين بنا تا پايان جنگ جهاني دوم در اختيار دولت انگليس بود تا آنکه در سال 1946 ميلادي برابر 1325 هجري قمري و بعد از انتقال نمايندگي سياسي انگليس به بحرين، اين عمارت به دولت ايران تحويل گرديد و در اختيار نيروي دريايي ايران قرار گرفت.
در محوطه موزه 40 فروند شناور سطحي و انواع زيرسطحي‌هاي جنگي دريايي متعلق به دوره‌هاي مختلف تاريخي از جمله قاچار و کشتي پرسپوليس نگهداري مي‌شود. در درون ساختمان کلاه فرنگي که اکنون بطور کامل بازسازي شده‌است انواع تجهيزات جنگي، مخابراتي، کنترل و هدايت دريايي، پزشکي و ظروف نقره‌اي و سفالينه‌هاي کشف شده از دورانهاي مختلف تاربخي بندر بوشهر مي‌باشد.