زيباترين روستاهاي ايران | با روستاهاي ديدني ايران آشنا شويد

 روستاي اولسبلنگاه، ييلاق تماشايي ماسال

اولسبلنگاه، روستايي بر فراز شهر ماسال در غرب گيلان است، جايي که مردم ماسال آن را براي ييلاق خود انتخاب کرده اند و هر بهار و تابستان کوچ خود را از شهر، به اينجا مي آورند. ييلاق دلفريب اولسبلنگاه، در ارتفاع هزار و 489 متري از سطح دريا، شکل قديمي خود را حفظ کرده است و در هجوم امروزه سنگ ها و سيمان ها به خانه هاي روستايي، هنوز با خانه هاي چوبي و تخته اي و سقف هاي رنگارنگ دلبري مي کند. ييلاق اولسبلنگاه که در فاصله حدود 27 کيلومتري شمال غرب شهر ماسال قرار دارد، چشم و چراغ ييلاق هاي اين شهر است و جايگاه ويژه و محبوبي در ميان ييلاق هاي اطراف ماسال دارد.

دليل نام گذاري

اين روستاي دلنشين نامش را از زبان تالشي گرفته است که خود از دو واژه اولسا و بلنگاه تشکيل شده و در اين زبان به معني جايگاه بلندي است که بر روي آن درخت ممرز مي رويد.

روستاي آلماني رشت

روستاي آلمان واقع در شمال ايران در حاشيه شهرستان رشت قرار دارد. پس از گذشتن از روستاي پستک و در انتهاي ديوار فرودگاه رشت به روستاي آلمانکه منطقه اي خوش آب و هوا مي باشد مي رسيم. روستاي آلماني رشت داراي يک ميدان و چند فروشگاه و يک مسجد مي باشد.

منطقه اي است آرام که از باغ ها و زمين هاي کشاورزي احاطه شده است. روستاي آلماني رشت از طريق جاده اي آسفالته به روستاي پستک و محله گلسار رشت متصل مي باشد. و راه هاي روستايي آن را به اتوبان رشت به انزلي و مناطق و روستاهاي اطراف متصل مي کنند. جمعيت روستا حدود 400 نفر مي باشد که برخي از اين افراد ساکنين دائم روستا نمي باشند و صرفاً بدليل خوش آب و هوا بودن منطقه اقدام به ساخت ويلا در آن منطقه کرده اند.

ييلاق گردي در پيچ و خم البرز

حدود 35 سال پيش، جاده اي بر محور دره «بلده» ساخته شد که از ميانه البرز مرکزي و شهرهاي کوچک و روستاهاي بکرش عبور مي کرد. اين جاده کوهستاني و پرپيچ و خم، هم رفت و آمد را براي ساکنان اين مناطق راحت تر کرد و هم راهي تازه پيش پاي طبيعت گردان گشود که تا پيش از آن، گشت و گذار در آنجا فقط با پاي پياده امکان پذير بود. اين جاده تقريباً 120 کيلومتري، بعد از «دوآب» در جاده هراز شروع مي شود و تا «سياه بيشه» در جاده چالوس ادامه پيدا مي کند. در جاده هراز حدود 48 کيلومتر مانده به آمل، پل «دوآب» را خواهيد ديد. بعد از ديدن تابلوي «هردورود»، به سمت چپ بپيچيد، جاده اي که تقريباً در مسير دره بلده ساخته شده است؛ جاده اي پرپيچ و خم و زيبا با روستاهاي ديدني و طبيعت تماشايي.

روستاي فلفلي در کوير سبزوار

يکي از نمودهاي کهن روستاي فرومد، «مسجد جامع» آن است؛ بنايي شگفت انگيز که هر بيننده اي را به حيرت وا مي دارد. اگر به اين روستا سفر کرديد، يقين بدانيد که عظمت اين بنا چنان خواهد بود که ناخودآگاه براي ديدار از اين مسجد خواهيد شتافت. گفته مي شود مسجد جامع «فرومد» سبزوار که به لحاظ معماري نيز جايگاهي ويژه دارد، روي بقاياي يک آتشکده بنا شده است. کمتر روستايي را در ايران مي توان يافت که دو چهره برجسته؛ يکي در ادبيات و ديگري در تاريخ داشته باشد، اما روستاي «فرومد» اين ويژگي را داراست. «ابن يمين فريومدي» شاعر قطعه سراي اواخر قرن هفتم و هشتم هجري و «شيخ حسن جوري» از رهبران نهضت سربداران، هر دو از همين خطه هستند و مزارشان نيز در همين جاست. اگر بتوانيد در خانه اهالي باصفاي فرومد، شب را به صبح برسانيد که فوق العاده است، اما اگر مي خواهيد شب در هتل اقامت کنيد، پيشنهاد ما رفتن به نزديک ترين شهر بزرگ پيش روي تان، يعني سبزوار است که از جاده اصلي شاهرود- سبزوار، حدود 54 کيلومتر فاصله دارد.

روستاي فوشه، بهشتي کوچک در گيلان

اين روستاي زيبا در قلعه رودخان قرار دارد و هر ساله ميزبان مسافران و گردشگران متعددي است. اگر از سمت فومن به سمت قلعه رودخان به راه بيفتيد، بعد از گذشت از بازار قلعه رودخان به تابلويي با عنوان روستاي فوشه مي‌رسيد که نظر هر گردشگري را جلب مي‌کند. که داراي چشم‌انداز‌هاي طبيعي بسيار زيبايي است. مساحت کلي اين روستا 82 کيلومتر مربع است که در جنوب غربي شهر فومن و در همجواري قلعه رود خان قرار دارد.فوشه از جنوب و جنوب غربي به ارتفاعات کوهستاني وجنگل‌هاي زيبا و از سمت شرق به روستاي حيدرآلات و قلعه رودخان ختم مي‌شود. اين روستا با توجه به فواصل زياد خانه‌هاي مسکوني و پراکندگي آن‌ها به روستاي خطي شبيه شده است. براي رسيدن به اين روستا بايد از فومن به سمت قلعه رودخان رفته و با توجه به تابلوهاي موجود مسير خود را به سمت اين روستا پيدا کنيد. اين روستا توسط رودخانه‌اي که از ميان آن مي‌گذرد، به دو بخش بالا فوشه و پايين فوشه تقسيم شده است.

فيلبند، بهشت مازندران


به سرزمين رويايي ابرها خوش آمديد. فيلبند همان روستايي است که در ويديوي اين مطلب مشاهده کرديد. به محض اينکه وارد ارتفاعات اين روستاي مجذوب کننده مي‌رسيد، ابرهاي خوشه‌اي آسمان در کف دستان شما جاي مي‌گيرند. اين اتفاق به دليل يکي از نادرترين رخدادهاي علمي صورت مي‌گيرد که تنها در اين روستا شاهد آن هستيد. يکي ديگر از مزيت‌هاي سرزمين ابري فيلبند اين است که هوايي را در اين آن تجربه مي‌کنيد که نمونه‌اش را جاي ديگر نمي‌توان ديد. شايد بتوان گفت که بوي خوش کوهستان و نسيم هاي گاه و بي گاه اقيانوسي به قدري تجربه باورنکردني‌اي براي شما ايجاد مي‌کند که شما را در مي‌نوردد.


منطقه ييلاقي خصيل دشت در املش

روستاي «خصيب دشت» يا همان «خصيل دشت» يکي از مناطق ييلاقي گيلان در شرق اين استان و از ييلاقات معروف شهر زيباي املش است. اين روستا که از توابع بخش رانکوه شهرستان املش محسوب مي‌شود، به دليل قرار گرفتم در منطقه کوهستاني، تابستان‌ها داراي هوايي خنک و مطبوع بوده و در زمستان نيز داراي برودت بالا است. براي رسيدن به اين روستا که ارتفاعش از سطح دريا هزار و 834 متر است، بايد جاده بلوردکان به هلو دشت را ادامه داده تا به اين روستاي زيبا برسيد. دشت‌هاي سرسبز ، گياهان وحشي، حضور دام در مراتع از ديگر زيبايي‌هاي اين منطقه ييلاقي محسوب مي‌شود.

روستاي چي چي ني کوتي

روستاي زيبا و ديدني چي چي ني کوتي از روستاهاي شهر زيباي لاهيجان است. منطقه زيبا و سر سبز لاهيجان  از شمال به درياي خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به ديلمان، از جنوب غربي به سياهکل و از غرب به آستانه اشرفيه محدود مي‌شود. موقعيت جغرافيايي اين شهر در ناحيه کوهپايه‌اي قرار دارد و تپه‌ماهورهاي آن را بوته‌هاي چاي پوشانده‌است. لاهيجان شهر دل انگيز و سر سبزيست که بخاطر منحصر بودنش معروف به عروس شهرهاي گيلان است . اين شهر با شکوه  داراي چشم اندازها و جاذبه‌هاي طبيعي بسيار زيبا مي ‌باشد. گفتنيست همجواري شهر با يکي از زيباترين کوه‌هاي منطقه و دسترسي راحت به اين ناحيه که چشم اندازهاي زيبا و بي نظيري را به ببيننده هديه ميدهد ، دل از هر گردشگري ميربايد. چشم اندازهاي کوهپايه‌اي  لاهيجان شامل باغ‌ هاي سرسبز چاي و مزارع برنج است