جاذبه هاي گردشگري آستارا | مکان هاي ديدني و توريستي آستارا

به نظر مي رسد آستارا از ترکيبي در زبان تالش گرفته شده و ريشه اين واژه آسته‌رو در زبان تالشي است. درباره‌ي اين که چرا اين اسم را براي اين شهر انتخاب کرده اند گفته اند که کاروانان و مسافران، زماني که به اين منطقه‌ي مردابي و ساحلي مي‌رسيدند، ناچار به حرکت آهسته‌تر مي‌شدند و از همين رو، واژه آسته‌رو آهسته‌رو تالشي به مرور تبديل به آستارا شده‌ است.
آستارا يکي از مناطق بسيار خوش آب و هوا در شمال ايران است، که بسياري از گردشگران فصل گرم سال براي تفريح و خريد به سوي آن مي روند. اما در اين شهر چه کنيم؟


تله کابين حيران


تله کابين حيران که در غرب روستاي ونه بين و حاجي امير آستارا قرار دارد، انتهايي ترين گردنه حيران را با طي کردن يک مسير سرسبز 1500 متري به شرقي ترين نقطه پارک جنگلي فندقلوي شهرستان نمين متصل ميکند. تله کابين حيران که با سرمايه گذاري بخش خصوصي و توسط احمد علي رستمي با 12 ميليارد تومان هزينه در مدت 6 سال احداث شده، در هر ساعت با 30 کابين 6 نفره پيشرفته ميتواند يک هزار از گردشگران را با سرعت 6 متر بر ثانيه جابجا کند.ارتفاع ايستگاه بالا دست تله کابين حيران در منطقه فندقلو حدود 1730 متر از سطح دريا است و طول کل مسير رفت و برگشت در فاز يک پروژه حدود سه کيلومتر ميباشد.تله کابين حيران هم اکنون بيش از ?? نفر ظرفيت اشتغالزايي دارد و موقعيت جغرافيايي تله کابين حيران طوري است که از شمال به قله باستاني شينداند و جمهوري آذربايجان، از غرب به پارک جنگلي فندقلو، از شرق به روستاي ونه بين و جاده اصلي آستارا به اردبيل و از جنوب به دهستان حيران و گردنه زيباي آن اشرف دارد.

تالاب بين المللي استيل

تالاب بين‌المللي استيل در چهار کيلومتري شهر آستارا در حاشيه جاده آستارا به تالش جاي گرفته است. اهميت اکوتوريستي اين تالاب زيبا و شگفت‌انگيز به دليل نزديکي به جاده، تنوع چشم‌اندازهاي طبيعي نظير کوهستان، جنگل، مزارع و کشتزارهاي اطراف دو چندان شده است. جالب است بدانيد که به دليل قرارگيري ريشه درختان اين تالاب در آب، آن‌ها همواره در پهناي تالاب جابه‌جا مي‌شوند و حرکت مي‌کنند.

ساحل صدف

ساحل زيباي صدف آستارا به لحاظ زيست محيطي يکي از پاکيزه ترين و بکرترين مناطق ساحلي درياي خزر است که هر ساله پذيراي مسافران و گردشگران زيادي از اقصي نقاط کشور و دنياست. اين ساحل در 10 کيلومتري آستارا به سمت رشت واقع شده که نتيجه نخستين طرح سالم سازي در درياي خزر است. وجود امکانات بازي و تفريح کودکان، سالم سازي محل شنا، وجود اتاق‌هاي استراحتگاه هاي موقت، پلاژهاي عرضه خدمات، اماکن نصب چادر، اکيپ امداد، نجات غريق، ماهيگيري، مجاورت با جنگل و منطقه حفاظت شده لوندويل، محيطي دلنشين براي گردشگران بوجود آورده‌ است.



روستاي حيران


حيران، نام روستايي ييلاقي و زيبا در شهرستان آستارا واقع در استان گيلان است. اين روستا در 30 کليومتري آستارا قرار گرفته است. حيران از سه روستاي حيران سفلي،حيران وسطي و حيران عليا تشکيل شده است. اين روستا به دليل زيبايي طبيعي، به عنوان يکي از منطقه هاي نمونه گردشگري در ايران به شمار مي رود و با توجه به شرايط آب و هوايي مناسب در ساليان اخير، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. در سال‌هاي اخير ساخت و ساز بناهاي تفريحي و گردشگري در اين روستا افزايش يافته است و تورهاي فراواني به اين منطقه براي تله‌ کابين و سورتمه حيران به گردنه حيران مي‌آيند.


پارک جنگلي بي بي يانلو

پارک جنگلي بي بي يانلو شهرستان آستارا با يک هزار و 512 هکتار وسعت ظرفيت خوبي براي استفاده در امور گردشگري کوهستان و جنگل دارد. پارک جنگلي بي بي يانلو جزو جنگلهاي هيرکاني غربي است که در ضلع جنوب غربي شهرستان آستارا واقع شده و فاصله آن تا آستارا پنج کيلومتر بوده و در حاشيه جاده آستارا به اردبيل واقع شده‌ است. پارک مذکور داراي جاذبه‌هاي طبيعي زيبا و خاصي مي‌باشد که علاوه بر تنوع فراوان رويشگاههاي جنگلي و جانوري آن، از نظر ژئومورفولوژي (علم شناسايي اشکال ناهمواريهاي زمين) و وجود چندين دره با دامنه‌هاي پوشيده از جنگل و يالهاي نسبتاً بلند و چندين قله به عنوان سيماي ويژه و بديع، چشم انداز منحصر به فرد و جالب توجهي را ايجاد کرده‌است.


آبشار لاتون


در مسير آستارا به تالش و در 15 کيلومتري آستارا شهرستاني به نام لوندويل از جاده اصلي خارج شده و به سمت روستاي کوته کومه تغيير مسير مي‌دهيم. روستاي کوته کومه، ابتداي مسير دسترسي از جنگل به آبشار لاتون است. ما به همراه يک گروه 30 نفري و با راهنماي آشنا به راه، هوا روشن نشده راهي اين آبشار شديم. به نظر مي‌رسد بدون راهنما حرکت در دل جنگل مخصوصا در تاريکي اول صبح خطرناک باشد. ما پس از چهارساعات پياده روي به محل اين آبشار رسيديم. البته بخشي از مسير را مي‌توان با خودروهاي آفرود و يا نيسان محلي پيمود و حول و حوش يک ساعت پياده روي کرد.
جنگل‌هاي مسير و چشم‌انداز آن بسيار زيباست. آبشار از صخره‌اي بلند با سنگ‌هايي زيبا به پايين مي‌ريزد. در مسير تنها يک کلبه جنگلي بود که آب و تنقلات مي‌فروخت. در قسمت نهايي رسيدن به آبشار شيب تندي بود. در مسير جنگلي شرجي هوا بيشتر احساس مي‌شود.


چشمه آب گرم کوته کومه آستارا


ديدنِ اين چشمه و آب‌تني کردن در آن که خاطره‌اي واقعاً بهشتي است به کنار؛ حتي تصور آن هم حيرت‌انگيز است: صدها متر، شايد کيلومترها پايين‌تر از پاي ما، در اعماق زمين، جايي که تحمل گرماي آن براي بشر ناممکن است، سفره‌اي از آب نيز وجود دارد که با داغيِ تحمل‌ناپذيرِ زمين مي‌جوشد و سفرِ خود را آغاز مي‌کند؛ و در نهايت سر از چشمه آب گرم کوته کومه درمي‌آورد: آبي به زلاليِ آبگينه و به گرماي محبت، در دلِ خنکاي هميشگيِ آستاراي زيبا. جاذبه‌اي چنان مفرح که حتي اگر مجال آب‌تني کردن در آن را هم نيابيد، همان ديدنِ آن را هم هرگز فراموش نخواهيد کرد؛ بسيار بعيد است چشمه آب گرم به زلالي چشمه کوته کومه آستارا در زندگي‌تان ديده باشيد يا در آينده ببينيد. «انرژي زمين‌گرمايي»، گرماي چشمه را مي‌سازد و املاحِ موجود در اعماق زمين، خواص اين آبِ دلپذير را تأمين مي‌کنند. اما هيچ‌يک، از زلاليِ اين آب کم نمي‌کنند. آبي زلال در يکي از سبزترين مناطق ميهن عزيزمان. جايي که هنگام آب‌تني کردن، تا چشم کار مي‌کند سرسبزي و شادابي است و تا گوش مي‌شنود، صداهايي که از دل طبيعت برمي‌آيد. براي رسيدن به چشمه آب گرم کوته کومه بايد به شهر کوچک لوندويل در محدوده‌ي آستارا برويد و از آنجا، سراغ روستاي کوته کومه را بگيريد که در 9 کيلومتري اين شهر واقع است.