بهترین جاهای دیدنی و تفریحی اصفهان

ليست کاملي از انواع جاذبه هاي گردشگري اصفهان

اصفهان شهري در مرکز ايران، جنوب تهران و پايتخت استان اصفهان است که به دليل زيبايي ها و جاذبه هاي فراوان آن را «نصف جهان» مي نامند . اصفهان پس از تهران و مشهد سومين شهر پرجمعيت ، دومين شهر توريستي و دومين شهر صنعتي ايران به شمار مي رود که در زمان صفويان، پايتخت ايران بود. آب و هواي آن معتدل و خشک بوده و حداکثر درجه حرارت آن در تابستان ?? درجه است . اصفهان را شهري چهار فصل مي نامند.

معماري زيبا، پل ، مسجد ها و مناره هاي منحصر به فرد اصفهان ، آن را به يکي از شاهکارهاي معماري دنيا تبديل کرده که  هر سال گردشگران زيادي را به خود جلب مي کند. بر اساس استاندارهاي يونسکو، اصفهان شهري خلاق است که از الگوي توسعه پايدار پيروي مي کند و از اين نظر  به عنوان نخستين شهر ايران همراه رشت ، عضو شبکه شهرهاي خلاق جهان است. اين شهر تاريخي در سال ???? به عنوان پايتخت فرهنگي کشورهاي اسلامي انتخاب شد.

 

بسياري از آثار هنري و تاريخي برجسته اصفهان در فهرست آثار باستاني يونسکو ثبت شده اند. از آنجا که اصفهان مدت ها پايتخت سلسله صفويان بوده و اين دوران، دوران شکوفايي آن به شمار مي رود ، آثار تاريخي و باستاني بسياري متعلق به اين دوره و حتي دوره ساسانيان در آن يافت مي شود که ذکر همه آنها غير ممکن است . در ادامه به بارزترين آنها اشاره خواهيم کرد:

ميادين و خيابان هاي معروف اصفهان :‌

1. ميدان نقش جهان: اين ميدان، يکي از زيباترين ميدان هاي جهان است و ويژگي منحصر به فرد آن مستطيل شکل بودنش است! نقش جهان به معناي "الگوي جهان" است و اين مکان زيبا قطعا شايسته اين نام است! ميدان شامل دو مسجد يک کاخ و بازار است و توسط ساختمان هاي متعلق به دوره صفويه احاطه شده است . همچنين اين ميدان پس از تيان امن پکن،  دومين بزرگترين ميدان جهان به شمار مي رود. تنها به ديدن اين ميدان در روز اکتفا نکنيد. شب نيز جاذبه هاي خاص خود را دارد.از آنجا که بناهاي اصفهان در دوره‌ي صفوي در اوج زيبايي بنا شده است، هتل عباسي اصفهان هم يکي از آن بناهاي به جامانده‌ي دوره صفوي است که به مادر شاه سلطان پيشکش داده شد. اگر اين هتل 5 ستاره را براي اقامت انتخاب مي‌کنيد بدانيد که وارد يک هتل که حدود 300 سال پيش کاروانسراي صفويان بوده، قدم مي‌گذاريد. تصاوير معماري و بناي زيباي اين هتل را اينجا ببينيد : معماري و عکس هتل عباسي اصفهان

 

2. بلوار چهار باغ: اين بلوار يکي از خيابان هاي تاريخي اصفهان است که به دو بخش چهارباغ بالا و چهارباغ عباسي تقسيم مي شود. هر دو بخش بلوار در زمان شاه عباس يکم ساخته شده است و چهارباغ پايين نيز در دوره رضا شاه طبق طرح قديم، به اين مجموعه اضافه شد. گرچه ضل السلطان در زمان قاجار آسيب هاي جبران ناپذيري به اين بلوار وارد کرد و درختان چنار سيصد ساله آن را بريد اما هنوز هم چهار باغ يکي از جاذبه هاي ديدني اصفهان به شمار مي رود.

 

3. کهنه ميدان: کهنه ميدان يا ميدان عتيق يکي از ميادين مهم اصفهان است که درگذشته ميدان و مرکز اصلي شهر به شمار مي رفت و با ساخت ميدان نقش جهان توسط شاه عباس کم کم رونق خود را از دست دارد . آثار تاريخي از زمان ايلخاني و تيموري در اطراف ميدان به جا مانده و خود ميدان نيز طي چند سال اخير بازسازي و براي بازديد آماده شده است.

 

4. بلوار چهار باغ خواجو: اين بلوار در زمان صفويان و به موازات چهارباغ عباسي ساخته شده است . درختان اطراف اين بلوار زيبايي خاصي به آن بخشيده اند و مسير دوچرخه سواري و پياده روي آن حتي در تابستان نيز دلچسب است. اين بلوار بين پل خواجو و چهارراه نقاشي قرار گرفته است.  

مساجد تاريخي اصفهان :

1. مسجد امام : اين مسجد زيبا، با کاشي هاي نمادين آبي و مقاوم، يک بناي يادبود بصري در ميدان اصلي اصفهان است که از زمان ساخت خود در  400 سال قبل، تا کنون هيچ آسيب جدي نديده است و يک بناي تاريخي از زمان شاه عباس اول و سلسله صفويان به شمار مي رود. گنبد مسجد در سال 1629، آخرين سال سلطنت شاه عباس، تکميل شد. اگرچه هر يک از قطعات مسجد يک شاهکار به شمار مي رود اما وحدت کلي طراحي آن يک تصوير ماندگار را به نمايش مي گذارد . سنگ ستون هاي آن سنگ مرمر اردستان است و توسط هنرمندان با تجربه اي نقاشي و خوشنويسي شده است . هر پنل مسجد طراحي خاص خود را دارد . عدم تقارن عمدي در طراحي مسجد ، منعکس کننده فروتني سازندگان آن در مقابل هنر خداوند است.

 

2. مسجد شيخ لطف الله: مسجد شيخ لطف الله يکي از شاهکارهاي معماري عصر صفوي است که به عنوان زيباترين بناي ايران شناخته مي شود. اين مسجد سال ???? توسط شاه عباس اول و براي بزرگداشت شيخ لطف الله جبل عاملي ساخته شد  که از علماي بزرگ زمان صفويه بود. مسجد به عنوان يک مسجد خصوصي براي خانواده سلطني طراحي شده است و بنابراين هيچ مناره اي ندارد . يک تونل مسجد را به کاخ سلطنتي متصل مي کند.

 

3. مسجد حکيم : اين مسجد يکي از قديمي ترين مساجد اصفهان است که توسط شاه عباس دوم ساخته شده است . طبق کتيبه اي که بر سردر ورودي مسجد قرار دارد ساخت آن در سال ???? به پايان رسيده است . ويژگي خاص اين مسجد وجود دو ساعت آفتابي است که در شمال غربي و ايوان آن قرار گرفته اند.

4. مسجد جامع اصفهان:  مسجد جامع اصفهان از قديمي ترين و مهمترين بناهاي مذهبي ايران است که پيش از حمله اعراب مرکز مذهبي مهم اصفهان بوده و آتشکده هاي شهر آن قرار داشتند. آثار تاريخي کشف شده در اين مکان قدمت آن را به دوره ساسانيان مي رساند اما بناي اصلي مسجد در زمان عباسيان ساخته شده است.

 

کاخ هاي و تالار هاي سلطنتي :

1. عالي قاپو: کاخ عالي قاپو متعلق به دوره صفويان بوده و رو به روي مسجد شيخ لطف الله در ضلع غربي ميدان نقش جهان قرار گرفته است . عالي قاپو عمارتي بلند با ?? متر ارتفاع و شش طبقه است که پلکان هاي مارپيچ طبقات آن را به يکديگر متصل کرده اند. آخرين طبقه کاخ ، اتاق موسيقي يا صوت ناميده مي شود. روي ديوارهاي آن نقاشي هايي از گلها،حيوانات و پرندگان ديده مي شود که حاصل کار هنرمند نقاش، رضا عباسي است.

2. تالار اشرف : تالار اشرف يکي از بناهاي تاريخي اصفهان است که در واقع حرم سلطنتي پادشاهان صفوي و در دروان قاجار خانه فرمانده نظاميان اصفهان بوده است. آنچه امروزه از آن باقي مانده، بقايايي از کاخ هاي عصر صفوي است . اين تالار در زمان شاه عباس دوم ساخته شد و در زمان جنگ جهاني اول قسمت هايي از آن ويران شد . در اوايل دوره قاجار بخش هايي از آن مرمت يافت و بعدها نقاشي هاي آن توسط نقاشان برجسته ترميم شد. در حال حاضر شهرت اين تالار بيشتر به خاطر نقاشي ها و گچبريهاي استادانه آن است .پوشش زرنگار و گچ بري هاي لاجوردي و مقرنس کاري سقف قوسي شکل تالار در بناهاي صفوي همتايي ندارد .

3. هشت بهشت : کاخ هشت بهشت بنايي دو طبقه متعلق به دوران صفوي است. اين کاخ متعلق به سوگلي شاه سليمان صفوي بوده و طاق هاي زيباي آن نشانه اي از معماري باشکوه دوران صفويه است . متأسفانه در زمان قاجار عمارت هشت بهشت آسيب هاي فراواني ديد و از شکوه و جلال اوليه آن امروزه تنها همين معماري زيبا باقي مانده است .

4. کاخ چهل ستون: اين کاخ نيز در دوران شاه عباس يکم ساخته شده است و از ويژگي هاي آن مي توان به نقاشي، آيينه کاري و کاشي کاري هاي سقف و ديوارها اشاره کرد. نقاشي هاي کاخ، وقايع تاريخي دوران هاي مختلف را نشان ميدهند. تزئينات طلا کاري سالن پادشاهي و اتاقهاي اطراف تالارآيينه از ديگر جذابيت هاي اين کاخ است . در تالار پادشاهي چند تابلوي نقاشي وجود دارد که پادشاهان صفوي را نشان مي دهد .

 

پل هاي معروف اصفهان :‌

متأسفانه به علت خشکسالي و سد سازي برنامه ريزي نشده، رودخانه زاينده رود خشک شده است و تنها مي توان در کنار آن قدم زد و پل هاي تاريخي را نگاه کرد.

1. پل شهرستان:  اين پل يکي از قديمي ترين پل هاي باقيمانده در ايران است که در زمان ساسانيان ساخته شد و به دست سلجوقيان تعمير گشت . پل در زمان هاي قديم کاربرد نظامي داشته و از نظر قدمت با پل دزفول و شوشتر هم عصر است.

2. پل خواجو: پل خواجو در سال ???? و همزمان با شاه عباس دوم ساخته شده است . در ميانه پل ساختنماني قرار دارد که اقامت گاه موقتي شاه و خانواده سلطنتي بوده و طاق هاي آن داراي تزئينات بسيار زيباي کاشي کاري است .

3. سي و سه پل :‌ سي و سه پل يا پل الله وردي خان، در سال ???? در زمان شاه عباس اول و به دست الله وردي خان ساخته شد . در کتابهاي تاريخي و سفرنامه ها از اين پل به عنوان شاهکار معماري و بهترين آثار معماري ايران ياد شده است . طبق نظر کارشناسان پايه هاي پل به گونه اي طراحي شده است که نه تنها در رطوبت بلکه در خشکي رودخانه نيز استحکام خود را حفظ خواهد کرد.اسرار تاريخي پل خواجو را اينجا بخوانيد .

 

بهترين تفريحات اصفهان

در کنار آثار باستاني که گفته شد، بخش مدرن اصفهان نيز جاذبه هاي تفريحي و گردشگري بسياري دارد که سفر به اين شهر را براي تمام سنين و انواع سليقه ها دوست داشتني و خاطره انگيز مي کند 


 

1. شهربازي روياها : اين شهربازي بزرگترين شهربازي خاورميانه است که با بهره گيري از به روز ترين تجهيزات استاندارد نه تنها براي کودکان که براي بزرگسالان نيز امکان گذراندن اوقاتي شاد را فرهم ميکند.  ساخت شهربازي در سال ?? با همکاري شرکت هاي چيني آغاز شد و در سال ?? با هزينه ?? ميليارد تومان به پايان رسيد .اين شهربازي نخستين شهربازي است که در کلاس بين المللي قرار دارد و با نزديک به ?? بازي هيجان انگيز و ظرفيت ??? نفر در دو بخش سرپوشيده و روباز مشغول به فعاليت است. بخش روباز شامل انواع بازيهاي مهيج از قبيل ترن هوايي، رالي کودک، تاپ چرخان بزرگ و کوچک و ... است . بخش سرپوشيده شامل بازي هاي کامپيوتري، سالن جلوه هاي ويژه ، سفر به فضا، دنياي زير آب و شهر واژگون است که شبيه فضايي سينمايي ساخته شده است. از ديگر امکانات شهربازي مي توان به کافي شاپ، هتل چهارستاره، سالن هاي ورزشي ، رستوران گردان و استخر اشاره کرد.

 

2. سيتي سنتر:‌ مرکز خريد سيتي سنتر، که بزرگترين مرکز خريد ايران و هفتمين مرکز خريد بزرگ دنيا به شمار مي رود،  مجتمعي تجاري تفريحي است که در جنوب شهر قرار دارد . اين مجموعه شامل ? طبقه است که  طبقه اول هايپر استار، طبقه دوم و سوم مرکز خريد تجاري و دو طبقه آخر سينما و فود کورت است. دو طبقه ساختمان نيز به پارکينگ اختصاص دارد.

 

3. پارک جنگلي صفه : اين پارک جنگلي – کوهستاني در جنوب شهر اصفهان قرار دارد و شامل يک جنلگ مصنوعي، تنوع گياهي و جانوري و مسيرهاي رويايي براي کوهنوري است . برکه هاي کوچک، محيط بازي، چمن، تله کابين و پارک هاي بازي اين مکان را به يک منطقه گردشگري مناسب براي پيک نيک هاي کوچک تبديل کرده است. رستوران، کافي شاپ و امکانات رفاهي و حمل ونقل در اقامت در اين مکان را راحت و دلچسب مي کند.

 

4. پارک جنگلي ناژوان : اين پارک جنگي از معدود باغ هاي اصفهان است که همچنان بکر و دست نخورده باقي مانده و تحت تأثير توسعه شهر قرار نگرفته است . زمين هاي ورزشي، استخر، زمين بازي کودکان، درشکه سواري ، اسب سواري، قاين قراني و دوچرخه سواري از امکاناتي است که اين پارک جنگي براي بازديدکنندگان در نظر گرفته است. از ديگر امکانات مجموعه ميتوان به اکواريوم، باغ پرندگان، پروانه ها و دولفيناروم اشاره کرد. آکواريوم اين پارک از بزرگترين تونل هاي آکواريوم ايران است که در سال ???? افتتاح شد.

 

5. پارک ملي کلاه قاضي : اين پارک درواقع شکارگاه سلطنتي زمان صفويه و قاجار به شمار مي رود و اکنون جزء مناطق حفاظت شده محيط زيست است . در اين پارک گونه هاي مختلف جانوري از جمله آّهوي ايراني، بز ، پلنگ ، مار قيطاني، لاک پشت مهميزدار، آگاماي، کلاغ، چکچک ، سهره، پرستو، عقاب طلايي، شاهين ، جغد، چکاوک ، و ... زندگي مي کنند.