تنگه واشي کجاست | موقعيت و بيان ويژگي ها و خصوصيات تنگه واشي

تنگه واشي کجاست

تنگه واشي در 17 کيلومتري شهر فيروز کوه قرار دارد. در حرکت از سمت تهران به دماوند 17 کيلومتر بعد از فيروزکوه ، خروجي به سمت چپ هست که به سوي تنگه واشي حرکت مي کند.جاده تنگه واشي در جاده فيروزکوه و 2 کيلومتر قبل از آن قرار دارد.براي رفتن به جاده فيروزکوه بايد از اتوبان شهيد بابايي به سمت رودهن و دماوند و جاده فيروزکوه برويد. در حقيقت اگر از تهران به سمت فيروزکوه در حال حرکت هستيد اين جاده قبل از شهرستان فيروزکوه و در سمت چپ شما قرار مي گيرد.
«ساواشي» در زبان آذري به معني محل برخورد، رودررو شدن، نزاع و درگيري است. وجه تسميه ساواشي را مي توان در باريک بودن مسير عبور از تنگه دانست، مکاني که در آن جا مردم هنگام عبور با يکديگر رودررو شده و ممکن است به يکديگر برخورد کنند و شايد يکي از جذاب ترين بخش هاي سفر به تنگه واشي، حرکت در اين تنگه باشد که بين يک دره سنگي قرار دارد.
براي رفتن به تنگه ساواشي در کيلومتري 2 جاده فيروزکوه ـ تهران، پس از ورود به يک جاده فرعي و طي حدود 9 کيلومتر، روستاي جليزجند نمايان مي گردد. اين روستا در حاشيه يک دشت سرسبز با مزارع گندم و سيب زميني و باغات مختلف بنا شده است. بعد از عبور از روستا و طي حدود 4 کيلومتر در جاده اي که ميان دشت و در کنار جوي هاي پر از آب زلال، احداث شده، محل پياده روي تنگه ساوشي شروع مي شود.
کتيبه هاي دوره قاجار در تنگه واشي

تنگه واشي علاوه بر طبيعت زيبا، داراي آثار تاريخي نيز هست. يکي از سه کتيبه معروف دوره قاجار در اين تنگه واقع شده‌ و دو کتيبه ديگر در چشمه علي شهر ري و تونل وانا در جاده هراز واقع شده‌اند. هر سه اين کتيبه‌ها به دستور فتحعلي شاه قاجار حکاکي شده‌است. فتحعلي شاه که دوران پيش از پادشاهي خويش را در شيراز گذرانده بود، با ديدن نقش برجسته‌هاي آن ديار، سه نفر به نامهاي حجارباشي، نقاش باشي و معمار باشي را مسئول ساخت اين سه کتبيه در تهران کرد.

کتيبه واقع در تنگه ساواشي داراي ابعاد شش در هفت متر است که وقايع زمان فتحعلي شاه دور تا دور کتيبه روايت شده‌است. بزرگترين نقش برجسته اين کتيبه‌ها، نقش شکارگاه با تصوير اسب، نيزه و شکارهايش است که در اطراف آن مي‌توان عباس ميرزا، علي قلي ميرزا و علي نقي ميرزا پسران فتحعلي شاه و همچنين نوادگانش را در حال شکار ديد. اين کتيبه که حدودا 185 ساله‌است به گونه‌اي در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بوده‌است اما صنعت گردشگري به آن آسيب وارد نموده‌است.

موقعيت تنگه واشي

جاده تنگه واشي در جاده فيروزکوه و 2 کيلومتر قبل از آن قرار دارد. براي رفتن به جاده فيروزکوه بايد از اتوبان شهيد بابايي به سمت رودهن، دماوند و جاده فيروزکوه برويد. در حقيقت، اگر از تهران به سمت فيروزکوه در حال حرکت هستيد، اين جاده قبل از شهرستان فيروزکوه و در سمت چپ شما قرار مي‌گيرد. تنگه واشي داراي دو تنگه است که تنگه اول «واشي» و تنگه دوم «سا» نام دارند. مسير پياده‌روي از ابتداي تنگه اول در سه بخش، تنگه اول تا ابتداي دشت ساواشي به طول 200 متر، دشت ساواشي به طول 700 متر و در انتها نگه دوم تا رسيدن به آبشار به طول 800 متر انجام مي‌شود.

جايي خنک در نزديکي تهران است که مي‌توان از گرماي تابستان به آن پناه برد.
پياده روي درون رودخانه‌اي کم عمق را در طول مسير تجربه مي‌کنيد.
فرصت آب‌بازي، پياده‌روي و طبيعت‌گردي در يک روز را خواهيد داشت.
يکي از سه کتيبه به جا مانده از دوره قاجار را در بخشي از مسير خواهيد ديد.
آبشاري زيبا و دوست‌داشتني در پايان مسير انتظار شما را مي‌کشد.
 

نکات مهم براي رفتن به تنگه واشي

1- امکان رفتن به تنگه واشي با وسيله شخصي وجود دارد ولي سعي کنيد در بين هفته به اين منطقه برويد چرا که در روزهاي شلوغ امکان تردد در بين تنگه سخت مي شود و ممکن است ساعت ها تا کمر يا زانو در آب باشيد. همچنين بايد مراقب باشيد که پاهاتان لاي سنگ هاي رودخانه پيچ نخورد. اين مکان براي بردن بچه هاي کوچک اصلا مناسب نمي‌باشد.
2- سعي کنيد از کفش هاي مخصوص کوه براي رفتن به اين منطقه استفاده کنيد. بردن دمپايي اصلا پيشنهاد نمي‌شود امکان پيچ خوردگي و زخم شدن پاها وجود دارد.
پيشنهاد ما اين است که از تنگه دوم که در آن آبشار تنگه واشي قرار دارد، ديدن کنيد.
در نزديکي آبشار يک کافه کوچک وجود دارد.
در پايان از همه‌ي شما طبيعت گردان خواهش مي کنيم که زباله هاي خود را در اين منطقه رها نکنيد.

آدرس تنگه واشي

براي رفتن به تنگه واشي مسير در کيلومتر 2 جاده فيروزکوه ـ تهران، پس از ورود به يک جاده فرعي و طي کردن مسافتي در حدود 9 کيلومتر، روستاي جليزجند وجود دارد. بعد از عبور از روستا و طي کردن مسافتي در حدود 4 کيلومتر در جاده‌اي که در ميان دشت احداث شده، محل پياده روي تنگه واشي شروع مي‌شود. بعد از عبور از تنگه اول و عبور کردن از دشت هاي سرسبز، تنگه دوم قرار گرفته که در حدود 2 کيلومتر فاصله دارد. اين تنگه هم مانند تنگه اول داراي جذابيت هاي زيادي مي باشد و آبشار زيباي تنگه واشي در اين مکان قرار گرفته است.

سوغات ساواشي

يکي از سوغاتي هاي روستاي جليزجند يا همان ساواشي، دوغ پنج گياه است. اين دوغ محلي حاوي گياهان معطر آويشن، نعناع، کاکوتي، پونه صحرايي و پونه جنگلي است. رب آلوچه و لواشک ترش هم از ديگر سوغاتي هاي تنگه واشي است. در تنگه واشي گياه کمياب باريجه که مصارف مهم صنعتي و دارويي دارد مي رويد. چيدن باريجه به دليل کميابي آن جرم است و پيگرد قانوني دارد.
 به گفته رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان فيروزکوه پرونده ساخته شدن ? بناي رستوران و مغازه در منطقه تنگه واشي که اثر طبيعي ملي است نيز در حال بررسي است. در سال‌هاي اخير با تبديل شدن اين منطقه به يکي از مقاصد اصلي سفر گردشگران تهران، گزارش‌هاي مختلفي از آلودگي محيط زيستي در اين منطقه منتشر شده است.

 پيمودن تنگ واشي مناسب چه کساني است

در مجموع پيمودن اين تنگ کار دشواري نيست و کودکان از حدود هشت نه سالگي نيز مي‌توانند به تنگ واشي بروند؛ اما براي کساني که داراي آسيب ديدگي در مچ پا و يا ناتوان از حفظ تعادل در جريان آب هستند اين امکان وجود دارد که با کرايه کردن اسب و قاطر از تنگ بگذرند.

همان طور که گفتيم در اين مسير کم و بيش خيس خواهيد شد بنابراين بسيار مهم است که اشياي همراه‌تان را تا جاي ممکن کم کنيد و آنها را با کيسه‌هاي ضدآب بپوشانيد. اگر ضرورتي ندارد کيف، تلفن همراه و حتي عينک آفتابي و طبي را همراه خود نبريد زيرا احتمال افتادن آنها در آب و از ميان رفتن‌شان وجود دارد. هرچه «ساواشي» در زبان آذري به معني محل برخورد، رودررو شدن، نزاع و درگيري است. وجه تسميه ساواشي را مي توان در باريک بودن مسير عبور از تنگه دانست، مکاني که در آن جا مردم هنگام عبور با يکديگر رودررو شده و ممکن است به يکديگر برخورد کنند و شايد يکي از جذاب ترين بخش هاي سفر به تنگه واشي، حرکت در اين تنگه باشد که بين يک دره سنگي قرار دارد. سبک‌تر باشيد حرکت در جريان آب براي‌تان آسان‌تر است. بهتر است کسي ديگر همراه‌تان باشد تا در صورت بروز مشکل به شما در حفظ تعادل کمک کند. اگر آماده هستيد ديگر زمان به آب زدن فرارسيده است.

 لوازم مورد نياز تور تنگه واشي يک روزه

  • دارو و لوازم شخصي
  • عينک آفتابي
  • لباس مناسب سفر
  • کرم ضدآفتاب
  • کفش پياده روی