راهنماي سفر به فيروزکوه | جاذبه هاي ديدني هاي شهر فيروزکوه

شايد براي خيلي از ما سفر به فيروزکوه سفر به حساب نيايد. اما فيروزکوه تنها گذرگاه و جاده‌اي است که در نهايت به استان مازندران ختم مي‌شود. همين موضوع ممکن است سبب شود که از طبيعت بکر و زيبا و آثار باستاني و اماکن تاريخي اين شهرستان غافل شويم و از آن بگذريم. سفر به فيروزکوه، سفر به شهري است کوهستاني با قدمت زياد که در فاصله 143 کيلومتري تهران قرار دارد. در نيمه اول سال به خصوص فصل تابستان به دليل آب و هواي خنک و معتدل، سفر به فيروزکوه بيش از هر زمان ديگري طرفدار دارد. سالانه گردشگران و مسافران زيادي از گرماي محل زندگي خود بي‌طاقت شده و راهي يکي از خوش آب و هواترين شهرستان‌هاي ايران مي‌شوند. يک نکته ديگر اين است که در اين جاده رستوران‌هاي خوب و معروف بسياري مانند رستوران نمرود و کندو منتظر و آماده پذيرايي از شما هستند که غذايي نوش جان کنيد و سفر را ادامه دهيد.شهرستان فيروزکوه علاوه بر طبيعت سرسبز و زيبا، آثار و بناهاي باستاني و تاريخي بسياري را در خود جاي داده است .

چشمه آب معدني خمده

دومين جاي پرطرفدار در فيروزکوه، چشمه آب معدني خمده است. اين چشمه آب معدني در 5 کيلومتري جاده فيروزکوه-زرين دشت قرار دارد و استخري‌ست در ميان سنگ‌ها. با ديواري که دور اين چشمه کشيده‌اند زنان و مردان در ساعت‌هاي مختلف ميتوانند در آب خنکش شنا کنند. برخي معتقدند آب اين چشمه براي دردهاي مفصلي و کليوي و همچنين امراض پوستي مناسب است. مسير دسترسي: از تهران به سمت فيروزکوه حرکت کنيد. بعد از پرديس، بومهن و رودهن به فاصله 10 کيلومتر از فيروزکوه سمت راست تابلو “زرين دشت” مي‌بينيد. از اين مسير حدود10 کيلومتر به سمت جنوب برويد تا به يک فرعي خاکي برسيد که تابلوي  قديمي روستاي خمده کنارش نصب شده. بعد از 5 کيلومتر گذشتن از جاده خالي و عبور از پلي که روي رودخانه است، به چشمه آب معدني خمده مي‌رسيد.

آبشار ترز و پارک جنگلي جوارم

پارک جنگلي جوارم يکي از بهترين مقصدهاي گردشگري کشور مي باشد که بسيار مورد توجه قرار گرفته است، وسعت اين پارک 365 هکتار است و در مسير جاده فيروزکوه به تهران جايي ميان شهر زيرآب و شهر شيرگاه و 6 کيلومتري شمال تا شمال غربي شهر زيراب و 11 کيلومتري جنوب شهر شيرگاه و ضلع شرقي جاده آسفالته فيروزکوه قرار گرفته است. پارک جنگلي جوارم به خاطر پوشش گياهي زيبا و خاص شهرت بسياري دارد و گونه هاي جانوري بسياري مانند گراز، شوکا، شغال، خرگوش، گرگ، جوجه تيغي، قرقاول، قمري و فاخته دارد و شکار در اين محدوده ممنوع مي باشد. پارک جنگلي جوارم با پوشش گياهي زيباي خود استعدادهاي گردشگري بسياري دارد و داراي يک سري امکانات رفاهي براي مسافران و توريستان مي باشد که شامل سفره خانه هاي سنتي، سرويس بهداشتي، آلاچيق و سکوهاي اسکان و محوطه بازي کودکان، ساختمان نگهباني، جاده آسفالت وسه محوطه پيک نيک، نمازخانه و فروشگاه مي باشد که با همه ي اين امکانات آماده ي پذيرايي از مسافران و گردشگران مي باشد.

روستاي هرانده

از ييلاق هاي نزديک به پايتخت است که هواي خوب آن مي تواند گريزي از زندگي شهري باشد.
کوچه باغ هاي اين روستا براي عکاسي و پياده روي به ويژه در فصل پاييز بي نظير است.
اين روستا داراي جاذبه هاي تاريخي و ديدني همچون امامزاده يحيي است.
رودخانه پر آب نمرود از اين روستا مي گذرد که فضايي خوش آب وهوا و مناسب براي پيک نيک و تفريحات تابستاني را در روستا ايجاد مي کند.

درياچه شورمست مازندران

درياچه شورمست درياچه ايي طبيعي در استان مازندران و شهرستان سوادکوه واقع شده است، زيبايي هاي چشم نواز طبيعت کشورمان اينبار با درياچه شورمست به اين شهرستان رنگ و بوي ديگري بخشيده است.درياچه شورمست هرساله پذيراي مسافران بسياري مي باشد که قصدشان بازديد از تنها درياچه ي طبيعي شهرستان سوادکوه، ماهيگيري و طبيعت گردي مي باشد.درياچه طبيعي شورمست سوادکوه در 6 کيلومتري غرب شهر پل سفيد و در نزديکي ارتفاعات روستاي شورمست قرار گرفته است، جنگل هاي اطراف اين درياچه با درختان کهنسال و بلند قامت توسکا زيباترين منظره را در کنار اين درياچه به وجود آورده است.

جنگل ارفعده و چشمه پراو

جنگل ارفعده يکي از جاذبه هاي شما کشور است که در استان مازندران قرار گرفته است. فاصله روستاي ارفعده با مرکز مازندران حدود 90 کيلومتر و با کلان شهر تهران حدود 180 کيلومتر است. به روستاي ييلاقي ارفعده که رسيديد بايد خودروي خودتان را پارک کنيد و از طريق مسير پاکوب مشخصي که در روستا وجود دارد، به سمت جنگل ارفعده و چشمه پراو راهي شويد. هرچه که از روستا فاصله بگيريد، مناظر چشم نوازتر و زيباتر مي شوند. از بلنداي دامنه هاي کوه ارفع کوه، مي توانيد دورنماي زيباي غار اسپهبد خورشيد و همچنين چند روستاي ييلاقي ديگر را ببينيد.

مسير جنگل ارفعده تا چشمه پراو

مسير جنگل ارفعده تا چشمه پراوبه اين منظور بايد، از زمين فوتبال خاکي که خودروي خود را در آن پارک کرديد، مسير سمت راست روستا به سمت دامنه کوه را در پيش بگيريد. ابتداي اين مسير شيب زيادي دارد و و هرچه که بالاتر برويد، مناظر زيباتري را خواهيد ديد. به عنوان مثال، دورنماي زيباي غار اسپهبد خورشيد از اين مکان، مي تواند سوژه مناسبي براي عکاسي کردن باشد. در طول مسير بايد همواره مسير پاکوب و مشخص را در پيش بگيريد و از آن منحرف نشويد. نکته مهمي که اينجا وجود دارد اين است که در ميانه هاي اين راه، يک دو راهي بسيار بزرگ وجود دارد. يک مسير به سمت چپ مي پيچد و مسير دوم به سمت راست متمايل مي شود. توجه داشته باشيد که بايد از مسير سمت چپ حرکت کنيد تا به چشمه پراو برسيد. يکي از زيبايي هاي اين مسير، به غير از برگ هاي زرد و نارنجي که در زير پاهايتان صداي پاييز را در مي آورند، دشتي سرسبز و مه گرفته است در دل جنگل قرار دارد. پس از استراحتي کوتاه در اين دشت و عکاسي از مناظر منصر به فرد آن، بايد راه را ادامه دهيد تا به چشمه پراو برسيد.

اگر اهل ماجراجويي هستيد، در جاده فيروزکوه چهار غار تماشايي و بکر براي گردش وجود دارد. البته براي ورود و گشت و گذار در آن‌ها نياز به تجهيزات حرفه‌اي و تجربه غارنوردي داريد. ضمن آنکه نبايد به رسوبات آهکي و بلورينه‌هاي ميليون‌ها ساله دست بزنيد.

غار اسپهبد خورشيد

دژ اسپهبد خورشيد طبرستان، در متون تاريخي به نام دژ طاق ناميده شده و از عجايب معماري بشريت معرفي شده است و پرونده ثبت جهاني آن به يونسکو ارسال شده و اميدواريم در اسرع وقت به عنوان بيست و دومين اثر جهاني ايران به ثبت يونسکو برسد. در برابر غار ديواري با سنگ و ساروج چيده شده و تا مدخل آن ادامه دارد. بناي اين ديوار به دوره ساسانيان باز مي گردد. در مقابل غار پرتگاه مهيبي قرار دارد که ورود به آن را بسيار مشکل مي سازد. به دليل وجود آب آشاميدني در غار، در گذشته امکان مقاومت به مدت طولاني در آن وجود داشته است.

غار بورنيک

غار بورنيک در دامنه ي رشته کوه هاي البرز در نزديکي روستاي هرانده فيروزکوه قرار گرفته است. اين غار باستاني که زماني يکي از سکونت گاه هاي انسان هاي غارنشين بوده است، در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. عمق اين غار را از همان ابتدا مي توان حس کرد، چرا که براي ورود به آن بايد از 148 پله ي تعبيه شده در دهانه و وردي آن پايين برويد تا سفري به اعماق زمين را تجربه کنيد. چهارمين غار طولاني ايران بيشتر از ? کيلومتر درازا دارد