جاذبه هاي گردشگري آنتاليا | معرفي جاهاي ديدني شهر آنتاليا

آب و هواي آنتاليا

آنتاليا تابستان هاي داغ و زمستان معتدل باراني دارد. آنتاليا در حدود 300 روز از سال آفتابي است و در فواصل ماه هاي آوريل تا نوامبر مي توان در آب هاي آنتاليا شنا کرد. در کنار تفريحات ساحلي، شنا و لذت بردن از آفتاب آنتاليا، مي توان در دامنه کوه هاي توروس به اسکي نيز پرداخت. اگر قصد داريد در ماه آوريل به آنتاليا سفر کنيد، منتظر باران هاي کوتاه مدت شامگاهي آن باشيد، البته براي کساني که قدم زدن در زير باران را دوست دارند، محيط فوق العاده ايست.

سواحل لارا و کنتيالتي

تعريف سواحل آنتاليا را همه شنيده‌ايم. در خود آنتاليا دو ساحل وجود دارد که يکي از آن‌ها ساحل کنيالتي و ديگري لاراست. ساحل لارا که ترک‌ها به آن «لارا پالجي» مي‌گويند، ساحلي بسيار زيبا و تميز است. اگر به لارا رفتيد حتما موتور اسکوتر کرايه کنيد و از اسکوترسواري کنار دريا لذت ببريد. ساحل کنيالتي يک پارک آبي هيجان‌انگيز دارد که پر از وسايل و اسباب‌بازي‌هاي آبي است و خوب است همراه بچه‌ها به اينجا برويد. يک استخر هم دارد که دلفين‌هايش برايتان هنرنمايي مي‌کنند. اين ساحل همچنين يک شهر کوچک دارد که ماکتي مينياتوري از ترکيه است و مي‌توان تمام ديدني‌هاي ترکيه را با اندازه‌ 25 برابر کوچکتر در آن ديد.


دهکده‌ي هزارتو Kaleici، براي قدم‌زني و گشت و گذار در خيابان‌ها ساخته شده بود. خيابان‌هاي سنگ‌فرش و کاخ‌هاي عثماني اين دهکده که باسازي شده و اکنون داراي سقف‌هايي با رنگ سفيد و قرمز هستند، مکاني فوق‌العاده است که خيابان‌هايش مملو از انواع و اقسام هتل، رستوران، فروشگاه‌هاي تهيه‌ي سوغاتي، بوتيک و گالري‌هاي هنري است. اگرچه اين دهکده، عمدتا مکاني براي دوري از دنياي پر زرق و برق و شلوغ انسان‌ها به شمار مي‌رود، اما براي کساني که مايل باشند، چندين جاذبه‌ي گردشگري ديدني نيز وجود دارد. «ميدان اصلي» که داراي يک دروازه‌ي ورودي و يک برج ساعت سنگي است، «مسجد محمد پاشا» که يک بناي تاريخي زيبا مربوط به قرن هجدهم ميلادي است و در نهايت «مناره‌ي کوتاه» که مکاني درخور توجه است تنها برخي از جاذبه‌هاي گردشگري دهکده‌ي قديمي هستند. «مناره‌ي کوتاه» در قرن نوزدهم به آتش کشيده شد و اکنون تنها مخروبه‌ي آن باقي مانده است. اين مکان در ابتدا يک معبد رومي بود که بعدها به يک کليساي بيزانسي تبديل شد و اکنون نيز يک مسجد است.

پاموک کاله

 پاموک کاله در زبان ترکي به معني قصر پنبه اي است. اين منطقه چشم اندازي زيبا و غيرواقعي در غرب ترکيه به وجود آورده است که به خاطر شيب هاي پله اي سفيد همچون برف معروف شده است. اين پله ها از تراورتن  ناشي از رسوب آب بوجود آمده است. در اين منطقه 17 چشمه آب گرم با دماي بسيار بالا قرار گرفته که حتي تصور شنا کردن در آن نيز غير ممکن است آبي که از صخره هاي پاموکاله به پايين سرازير مي شود، دمايي در حدود 35 درجه سانتگيراد دارد و همين موضوع سبب شده تا کل منطقه در اثر رسوب املاح موجود در آب حالتي شبيه پنبه پيدا کند. همچنين جريان آب، حوضچه هاي فوق العاده اي که در اطراف پاموک کاله به وجود آورده است. در برخي سنت هاي باستاني گفته شده است که آب دورن اين حوضچه هاي آهکي براي درمان بسياري از بيماري هاي مزمن سودمند است. چنين گفته هاي قديمي در مورد اين آب ها، خود از عوامل جذب گردشگران و مردم به اين محل محسوب مي شود. مکاني مشابه اين منطقه در ايران با نام باداب سورت وجود دارد با اين تفاوت که در باداب سورت ايوانهاي مطبق به رنگ نارنجي و قرمز هستند.

برج ساعت (clock tower)

برج ساعت نمادي از آنتاليا است که هم چنان در ميدان کاله کاپيسي به عنوان سمبل صلابت و پايداري آنتاليا نمايان است. پارکهاي آتاتورک و کاراعلي اوغلو که به بوستان گل مشهور است و نماي بسيار دل انگيزي دارند، نيز در نزديکي اين برج قرار دارد.

آسپندوس

اگر علاقه مند به اپرا هستيد در ماه هاي ژوئن تا جولاي،با تور انتاليا به اين شهر سفر کنيد و از تئاتر آسپندوس ديدن کنيد. توجه کنيد که براي خريد بليط زمان زيادي براي تصميم گيري نداريد، زيرا بليط ها به سرعت به فروش ميرسند!

پارک ملي روستاي آيدين در اطراف آنتاليا

به اين پارك ملي كه در استان آيدين و در محدوده شهرستانهاي كوش آداسي و سكه قرار دارد، از طريق جاده كوش آداسي - سوكه قابل رفت و آمد مي باشد. فاصله اين پارك ملي تا كوش آداسي 28 كيلومتر و تا سوكه 34 كيلومتر است. بافت ژئولوژيكي شبه جزيره ديلك كه از پيشروي كوه سامسون به درياي اژه بوجود آمده از توده هاي متعلق به دوران پالزوئيك، مزوزوئيك و نئوژن بوده كه يكي از نواحي مندرس است. پلاژهاي شني، دره اي، سنگي مرتفع اين شبه جزيره بسيار جالب توجه است. بخش شمالي اين پارك ملي داراي يك پوشش گياهي بي نظير در منطقه مديترانه است. بويژه گياهان تيره شاه بلوط و دفنه و نيز كليه انواع گياهان مخصوص ناحيه مديترانه در اين شبه جزيره با طراوت و زيبايي خاصي ديده ميشود. شاه بلوط مخصوص نواحي جنگلي آناطولي شمالي، بيد، سرو و غيره تنها در اين منطقه از كشور در كنار هم وجود دارد. پارك ملي ، آخرين نقطه غربي آناطولي است كه نسل آن در حال انقراض است. همچنين فك مديترانه و لاك پشتهاي دريايي كه در كشورهاي مديترانه اي تحت حمايت و حفاظت قرار گرفته اند در كناره ها و سواحل اين پارك ملي امكان زاد و ولد و رشد يافته اند

غار كارائين

يكي ديگر از مناطق ديدني آنتاليا غار كارائين است كه در فاصله 30 كيلومتري شهر آنتاليا شرق كوه چان قرار دارد. از خصوصيات در خور توجه اين مكان تعلق آن به دوران پارينه سنگي مي باشد. غار كارائيني از جمله قديمي ترين مكانهاي سكونت انسانها در كشور تركيه مي باشد. اين مكان داراي يك ورودي مجزا است كه با نور خورشيد روشن مي شود كه در ادامه به 3 تالار بهم پيوسته منتهي مي گردد. در داخل موزه كوچك كه در كنار درب ورودي اين غار قرار دارد برخي از آثار باستاني كه قدمت آنها به 160.000 سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد وجود دارد. ويرانه هاي شهر ترسوس با قرار گرفتن در بلنداي يك فلات   1050   متري در ناحيه غربي كوهستان گوللوك از جمله نقاط ديدني ديگر  اين منطقه است. كوهستان گوللوك داخل پارك ملي م- ت گلوك واقع در شمال غربي شهر آنتاليا قرار گرفته است. ابنيه تاريخي اين شهر در حصار چشم اندازي بديع و زيبا قرار گرفته است. در بخش ورودي اين پارك موزه طبيعي حيات وحش نيز قرار دارد.