جاذبه هاي گردشگري همدان | فهرست زيباترين جاذبه هاي طبيعي همدان

استان همدان به عنوان پايتخت تاريخ و تمدن ايران، در غرب کشور قرار گرفته است. اين استان از شمال با استان‌هاي زنجان و قزوين، از جنوب با استان لرستان، از شرق با استان مرکزي و از غرب با استان‌هاي کردستان و کرمانشاه همسايه است. همدان با وجود انواع جاذبه‌هاي مذهبي، طبيعي و تاريخي، گروه‌هاي مختلف مردم را با هر نوع سليقه و ذائقه‌اي به خود جذب مي‌کند. مرکز اين استان شهر همدان است که در زمان مادها بنا شده است و در آن زمان به نام هگمتانه معروف بود و پايتخت ايران به شمار مي‌رفت. از ديگر شهر‌هاي بزرگ اين استان مي‌توان به ملاير، نهاوند و تويسرکان اشاره کرد. اين استان با مساحت 19493 مترمربع، داراي جمعيتي حدود 1750000 نفر است.

بام همدان

در جنوب غربي شهر همدان و بر دامنه الوند کوه، تپه ي کوچکي قرار دارد که امروزه تبديل به يکي از جذاب ترين جاذبه هاي گردشگري همدان گشته که نامش «تپه عباس آباد» است. در گذشته اين تپه معروف به «تپه نقاره خانه» بوده، از اين روي که هرگاه حاکمي تغيير مي کرده با ساز و طبل مخصوص بر بالاي اين تپه مردم را از اين مهم آگاه مي کردند، بر همين اساس به نقاره خانه شهرت يافت.

آرامگاه بابا طاهر در همدان

در ميانه شهر همدان ميداني وجود دارد که با نام باباطاهر شناخته مي شود. اين ميدان در مقابل‌ قله الوند قد علم کرده و آرامگاه يکي از شعراي بزرگ ايران زمين، باباطاهر را در خود جاي داده است. اين آرامگاه با گنبد فيروزه اي رنگش توجه هر کسي را به خود جلب مي کند و وسوسه زيارتش را به جان خيلي ها مي اندازد. اينجا مامن ابدي شاعري بزرگ است که شيريني طعم دوبيتي هاي عاشقانه اش هنوز هم حس مي شود و اهل ادب و فرهنگ را سرمست مي کند. اين بنا در تاريخ 21 ارديبهشت 1376 با شماره 1780 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
شايد سال ها از مرگ اين شاعر بگذرد؛ اما هنوز هم آرامگاهش براي بسياري از فرهنگ دوستان ارزش بسياري دارد

تپه هگمتانه

اين شهر کهن، نخستين پايتخت ايران بوده و به همراه آتن در يونان و رم در ايتاليا، از معدود شهرهاي باستاني جهان است که همچنان زنده مانده است. هرودوت اين شهر را ساخته ديااکو دانسته و گفته است که هفت ديوار داشته که هر کدام به رنگ يکي از سياره‌ها بوده‌اند. در حفاري‌هاي باستان‌شناسي سال‌هاي اخير در تپه‌ هگمتانه مشخص شده است که محل کاخ‌هاي با شکوه اين ناحيه‌ باستاني، در تپه هگمتانه کنوني واقع بوده است. نکته‌ قابل‌ توجه اين شهر باستاني، شبکه‌ منظم و پيشرفته‌ آب‌رساني آن بوده است.

گنبد علويان

اين بنا در ميان نمونه‌هاي به‌‌ جا‌ مانده معماري دوره اسلامي بي‌نظير و از نمونه‌هاي منحصربه‌‌‌فرد معماري ايران‌ زمين است. گنبد علويان در چهارباغ علويان در نزديکي ميدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. اين گنبد از سمت شمال در خياباني که ميدان عين‌القضات را به ميدان امامزاده عبدالله وصل مي‌کند، قرار گرفته و از سمت جنوب با خيابان باباطاهر و از شرق با خيابان اکباتان محصور شده است. اين اثر يکي از شاهکارهاي معماري و گچ‌بري بعد از اسلام در همدان است و طي شماره‌ 94 در تاريخ 1310/10/15 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

غار عليصدر

جذابترين بخش غار عليصدر تالاب وسيع آبي آن است که امکان قايقراني و نفوذ به قسمت هاي داخلي تر غار را مي دهد. گستره آبي که با استفاده از آن مي توانيد به بخش هاي مختلف غار سرک بکشيد و ديدني ها و اشکال مختلف شناخته شده و ناشناخته آن را کشف کنيد. گذرگاهي آبي که نظير آن در ديگر غارهاي ايران و جهان به ندرت ديده مي شود و فقط در تعداد معدودي غار در جهان مانند غار موليس فرانسه، غارهاي شواليه و بوکان در استراليا مجموعه اي زيبا نظير آنچه در غار عليصدر وجود دارد به چشم مي خورد.

آب درياچه عليصدر بي رنگ و بي بوست و منشا آن چشمه هاي زيرزميني، ريزش مداوم آب از ديواره ها و سقف غار است. مزه آن معمولي ست و هيچ گونه حيات جانوري در آن ديده نمي شود. آب به اندازه اي زلال و شفاف است که تا عمق 10 متري آن به راحتي و بدون چشم مسلح ديده مي شود؛ دليل شفاف بودن آن نيز، جاري بودن آب درون غار است که هم، محيط داخلي عليصدر را مرطوب و با طراوت نگاه مي دارد و هم باعث زلال ماندن آن مي شود. درجه حرارت آب در تمام طول سال ثابت و در حدود 12 درجه سانتي گراد است و به دليل وجود املاح آهکي فراوان غير قابل خوردن.

سقف غار در برخي قسمت ها به ارتفاع 10 متري از سطح آب مي رسد و در برخي قسمت ها با کربنات کلسيم خالص و در برخي بخش ها با عنصرهاي ديگر پوشيده شده است. رسوباتي که در طول ميليون ها سال به شکل هاي مختلف در آمده اند و استالاکتيت ها (چکنده ها) و استالاگميت هايي (چکيده) را تشکيل داده اند که در گوشه و کنار غار توجه هر بيننده و گردشگري را به خود جلب مي کنند.

شير سنگي

شير سنگي از آثار باستاني و قديمي ايران است که براي ديدن آن بايد به 12 متري سنگ شير برويد.  در آنجا ميداني مربعي شکل را مي بينيد که تخته سنگي به شکل شير در وسط آن قرار دارد. البته فکر نکنيد که شمايل شير کاملا بر روي اين سنگ معلوم است چون گذر ساليان دراز باعث شده که اين سنگ ديگر چندان شبيه شير نباشد اما همچنان باشکوه و زيباست. اينکه اين تنديس در چه زماني درست شده دقيقا مشخص نيست اما باستان شناسان از روي نحوه کنده کاري هايي که بر روي اين سنگ انجام شده و شواهد ديگر آن را براي دوره اشکانيان مي دانند. در ابتدا از اين مجسمه دو عدد وجود داشت که در کنار دروازه شهر قرار داشتند اما بعدها، يکي از آن ها از بين رفت و ديگري شکسته شد تا اينکه در سال 1328 اين مجسمه تعمير شد و در اين ميدان قرار گرفت

حمام تاريخي قلعه

يکي از ديدني هاي همدان حمام قلعه است. حمامي در 1500 متر  که حال تبديل به موزه شده و در بازسازي آن سعي شده دوران گذشته پيش چشم بيننده زنده شود. حمام قلعه از دو بخش سرد و گرم تشکيل شده است که ورودي هشتي-شکل دارد. بعد از عبور از هشتي، ابتدا حمام سرد و سپس حمام گرم قرار گرفته . بعد از بازسازي سال 1387 حمام تغيير کاربري پيدا کرد و امروز به عنوان موزه مردم شناسي همدان، شناخته مي‌شود.  داخل حمام هم سفره‌خانه سنتي راه‌اندازي شده که گروه‌هاي موسيقي بعضي وقت‌ها مي‌آيند و در آن برنامه اجرا مي‌کنند

برج قربان همدان

بناي برج قربان متعلق به دوره صفويه و مدفن شيخ السلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همداني در محله زندي هاي همدان واقع گرديده است. اين برج 12 ضلعي آجري با گنبد هرمي شکل فاقد هرگونه کتيبه، گچبري و تزئينات بوده و در سال 1354 به طور رسمي به ثبت آثار تاريخي ملي رسيده است.