در فصل زمستان با سفر به اين مکانها از طبيعت آنها لذت ببريد

کشور ايران چهار فصل است ولي بيشتر مردم ايران ترجيح مي دهند درتعطيلات بهار و تابستان به مسافرت مي روند در صورتيکه سفر به جنوب ايران در فصل زمستان بسيار جذاب است

غار نمکدان قشم

غار نمکدان از جمله غارهاي استان هرمزگان و يکي از منحصر به فردترين جاذبه‌هاي گردشگري جزيره قشم مي‌باشد.
بخشي از کوه‌هاي جزيره قشم به دليل انباشتگي و رسوب نمک موجود در آب دريا در گسل‌هاي عميق، تبديل به کوه‌ها و غارهاي نمکي شده‌اند که غار نمکدان، يکي از آن‌ها مي‌باشد. اين غار در بخش انتهايي جنوب غربي جزيره قشم و در فاصله 90 کيلومتري از شهر قشم در داخل يک کوه گنبدي شکل واقع شده است.

پيست اسکي توچال

فصل زمستان باشد و کوه‌هاي پر برف و پيست آماده اسکي توچال را رها کنيم؟ در فصل زمستان از اين مورد نمي‌توان به سادگي عبور کرد. اين پيست داراي فضايي مناسب براي ورزش‌هاي زمستاني است.  از امکانات رفاهي ديگر اين مجموعه مي توان به هتل بين‌المللي، تله‌کابين و رستوران اشاره کرد. گشت‌و‌گذار در اطراف تهران و تهران‌گردي را محدود به فصول بهار و تابستان نکنيد چراکه در زمستان هم به همراه سرماي هوا مي‌توان جاي‌جاي تهران را با عشق و علاقه تماشا کرده و خاطره‌سازي کرد.

نگيني به‌نام الموت

الموت، شهري افسانه‌اي كه درباره آن داستان‌هاي بسياري روايت شده است. پاييز فصل خوبي براي سفر به الموت است.
از قزوين كه به سمت جاده‌ الموت حركت مي‌كنيد، به قلعه‌اي سرخ و خاکستري رنگ مي‌رسيد که يکي از منحصربه فردترين قلعه‌هاي ايران است. اطراف قلعه از هر چهار جهت پرتگاه است و تنها راه ورود، در انتهاي ضلع شمال شرقي واقع شده است. اوان، درياچه‌اي با زلال‌ترين آب‌هاست كه مي‌توان در آن قايق سواري و ماهيگيري کرد.

کيش

دماي هواي کيش از دي تا فرودين يعني بهترين موقع سفر به اين جزيره به طور متوسط 18 تا 25 درجه سانتي‌گراد است. کيش در زمستان و موقعي که بيشتر مناطق ايران در سرما فرو رفته، جايي گرم و مطلوب براي سفر است. ورزش هاي آبي در آن جريان دارد و مي‌توان در دريايش آب تني کرد. عصرها به ديدن غروب جزيره رفت و در زير درختان جايي مثل پارک مرد ماهيگير دمي لم داد. براي تفريح ميتوانيد به تم پارک آبي اوشن برويد که تعريف ها حول و حوش آن زياد است.

جزيره هنگام

يکي از نقاط ديدني استان هرمزگان در جنوب ايران اسـت . جزيره هنگام با آبادي هاي کوچک با وسعت حدود 50 کيلومترمربع در جنوب جزيره قشم واقع شده و داراي معادن نمک و خاک و سرب اسـت.
اين جزيره 33/6 کيلومترمربع مساحت دارد و بـه شکل مخروط ناقصي اسـت کـه در کرانه هاي جنوبي جزيره قشم واقع شده اسـت. فاصله آن تا بندرعباس حدود 43 مايل دريايي و تا شهر قشم حدود 29 مايل دريايي مي باشد اين جزيره ارتفاعات پست آهکي دارد و بلندترين نقطه آن کوه ناکس با 106 متر ارتفاع اسـت.
بسياري از گردشگران راه زيادي را مي پيمايند تا دقايقي کوتاه را در اين ساحل بگذرانند و از درخشش آن لذت ببرند. البته خيلي به اينکه بتوانيد قدم در ساحل نقره اي بگذاريد، دل خوش نباشيد چرا که ممکن است مانع ورود شما به اين قسمت از جزيره شوند.
در پي آسيب هايي که چند سال گذشته به خاطر برداشتن خاک توسط گردشگران به اين ساحل وارد آمده، محدوديت هايي براي ورود به آن وجود دارد. اگر از تورهاي گردشگري مستقر در جزيره قشم و بندر کندالو، استفاده کنيد، مي توانيد سوار بر قايق از کنار اين ساحل زيبا عبور کنيد و شاهد دلبري آن باشيد. براي استفاده از اين تورها، احتياجي به پرداخت هزينه اضافي نيست؛ در واقع با خريد بليط قايق کندالو- هنگام، قايقرانان با مهرباني هر آنچه را که مي توانند نشان تان داده تا گردشي خاطره انگيز را براي تان رقم بزنند.

پيست اسکي پيام، آذربايجان شرقي

از تبريز کـه بـه سمت مرند حرکت کنيد، بعد از طي حدود 20 کيلومتر بـه روستاي زيبا و پلکاني «يام» ميرسيد کـه در دامنه کوه «مي شو» قرار دارد. روبه‌روي اين روستا، پيست اسکي «پيام» قرار دارد کـه اين پيست اسکي از قديمي‌ترين پيست هاي اسکي ايران‌بـه‌شمار مي رود و فقط سه روز آخر هفته باز اسـت.

آب هاي گرم معدني استان اردبيل

از مهمترين آب گرم هاي سرعين که خاصيت درماني دارند عبارتند از : آبگرم گاوميش گلي که پرآب‌ترين چشمه معدني سرعين است که علاوه بر آبدهي بالا، از وسعت زيادي نيز برخوردار است. اين آبگرم روي دره‌اي قرار دارد و مراجعه‌کنندگان مي‌توانند در استخري روباز به مساحت 400 متر با عمق 130 سانتي‌متر شنا کنند. دماي آب حدود 46 درجه سانتي‌گراد است و به علت داشتن ترکيب کلرو بيکربناته سديک و کلسيک، در درمان بيماري‌هاي عمومي، سيستم حرکتي (دردهاي مزمن روماتيسمي)، بيماري‌هاي زنان، خنازير و بيماري‌هاي قلبي و نيز تقويت عمومي بدن سودمند است.

مشگين شهر

چشمه آب معدني قينرجه مشگين شهر در دامنه‌هاي ييلاقي کوه سبلان در 12 کيلومتري جنوب مشگين شهر واقع شده است. اين چشمه با دماي آب 86 درجه سانتي‌گراد، گرم‌ترين چشمه آب معدني در جهان است. تفاوت دماي آب اين چشمه با آب خنک رودخانه مجاور آن در فصل زمستان و خلق مناظر زيبايي از يخ، برف و بخار، انسان را به شگفتي وامي‌دارد.

زريوار نگين درياچه هاي ايران در غرب با طبيعتي خيال انگيز

درياچه زريوار مريوان از جمله نقاط گردشگري استان کردستان است که چون نگيني در غرب کشور مي درخشد. شهرستان مريوان در فاصله 125 کيلومتري شمال غربي سنندج واقع شده است. مريوان با برخورداري از مناطق جنگلي، مرز رسمي باشماق، درياچه زريوار، روحيه شاد و مهمان پذير مردم و به علت همجواري با منطقه طبيعت گردي اورامان به يکي از نقاط مورد هدف گردشگران داخلي و خارجي تبديل شده است.درياچه زريوار
اگر تا به حال درياچه زريبار که خارج از استان کردستان با نام زريوار مشهور است را نديده ايد، کافي است يک بار به مريوان و ساحل اين درياچه زيبا برويد تا عاشق آن شويد.
فاصله درياچه زريبار تا مرکز استان کردستان 135 کيلومتر و از شهر مريوان کمتر از 3 کيلومتر راه است، اين درياچه در ارتفاع يک هزار و 285 متري از سطح دريا قرار گرفته و طولش حداکثر 5 کيلومتر و عرض آن حداکثر 1.5 کيلومتر است.

آبشار سوي دزفول

آبشار شوي دزفول، مقصد بعدي است که براي سفر در زمستان با معرفي آن با شما همراهيم. اين آبشار به غير از داشتن جاذبه هاي محيط هاي آبي که هميشه مورد علاقه هستند، به سبب پتانسيل بالايي که براي تبديل شدن به جاذبه هاي توريستي دارد، مورد توجه قرار گرفته است. علت نامگذاري اين منطقه وجود دهستاني در نزديکي هاي آن است که به معني لطافت است.
اين آبشار از درون غاري سرچشمه مي ‌گيرد و پس از بيرون آمدن از آن از صخره‌ هاي بلندي به پايين مي‌ ريزد. آب آبشار سوي دزفول؛ مسافتي را از ميان دشت‌ ها و کوه ها مي ‌پيمايد و در نهايت به آغوش درياچه سد دز در استان خوزستان وارد مي‌ شود. اين آبشار ارتفاعي 83 متري دارد و محيط مناسبي را براي سفر در زمستان به وجود آورده است.
دسترسي نه چندان آسان به اين آبشار تا حد مطلوبي باعث بکر ماندن آن شده است و همين مورد لذت ديدن آن را دوچندان مي ‌کند. آبشار شوي به عنوان سي و پنجمين اثر طبيعي ملي و اولين اثر ملي استان خوزستان در سال 1395 به عنوان يک اثر ملي به ثبت رسيد.