جاذبه های دیدنی استان لرستان

استان لرستان از جمله استان‌هايي است که براي گردشگراني که در ايام نوروز به ايرانگردي مي پر‌دازند داراي ويژگيهاي منحصر به فردي است و هر کس به هر سليقه اي مي تواند مکاني مطابق ميل خود براي لذت بردن در دسترس داشته باشد
اگر قصد داريد در روزهاي گرم تابستان به يکي از مناطق خوش آب و هوا و خنک ايران زمين سفر کنيد، سفر به لرستان را پيشنهاد مي کنيم. جايي که شما را به ديدن جشنواره اي از زيبايي هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي مي برد.
يکي از زيباترين نقاط کشور براي تابستان گردي، همين لرستان است.استان لرستان سرزميني کوهستاني است که به‌ جز تعدادي دره آبرفتي و چند دشت کوچک، ناحيه هموار ندارد. اين ناهمواري‌ها که داراي سنگ‌هاي دگرگوني است، در نتيجه مجاورت با گنبدهاي خارايي (دروني) الوند و سربند (شازند) پديد آمده‌اند. در ناهمواري‌هاي اصلي استان (ارتفاعات اصلي زاگرس)، کوه‌ها به‌طور منظم از شمال غربي به سوي جنوب کشيده شده‌اند.

مسجد امام بروجرد، جلوه گر معماري اسلامي در لرستان

مسجد امام خميني بروجرد  اثر ماندگار در گذشته هاي دور و بنا به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي 'مسجد شاهي و مسجد سلطاني' نام داشته و پس از پيروزي انقلاب به نام مبارک امام خميني(ره) مزين شد.
البته در کتاب سيماي بروجرد نيز آمده که مسجد امام خميني(ره) بروجرد بر روي خرابه هاي مسجدي قديمي بنا شده و کار ساخت آن در اواخر دوره زنديه و اوايل حکومت قاجار پايان يافته است.
اين اثر تاريخي از نظر بنا از نوع مساجد چهار ايواني و از نظر پلان شبيه مسجد امام(ره) تهران و مسجد نبي(ص) قزوين مي باشد، اما وسعت اين مسجد از دو بناي يادشده بيشتر است.

آبشار کاکارضا

در فاصله 35 کيلومتري شمال خرم آباد و در دره اي پر از درختان زيباي بلوط و کشتزارهاي صيفي و حبوبات و در نزديکي روستاي کاکارضا، آبشار باصفايي با ارتفاع تقريبي بيست متر خودنمايي مي کند. اين آبشار در دامنه کوه هاي الشتر به عنوان آبشار گل هو نيز معروف است. وجود دره هايي پرآب و گياهان، خزندگان و آبزيان کوچک در بالاي آبشار بر زيبايي اين منطقه افزوده است. در روبروي آبشار، منظره بسيار زيبايي از درختان سرو و بلوط بر پهنه زيباي دشت چشمان هر بيننده اي را خيره مي کند.

آبشار شوي؛ آبشاري در مرز لرستان و خوزستان

در مسير آبشار روستاي سرسبز شوي واقع شده که باغ‌هاي انار، انگور، پرتقال و نخل دارد. اگر اهل چادر زدن باشيد ميتوانيد شب را در اينجا بمانيد يا در همان نزديکي آبشار بساط تان را برپا کنيد. آبشار شوي يک آبشار کوچکتر هم در نزديکي اش دارد که براي شنا مناسب است. آب آبشار شوي بعد از رد شدن از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و در نهايت به درياچه سد دز در انديمشک مي‌ريزد. شوي که به آن نياگاراي ايران هم مي‌گويند، با 70 متر ارتفاع، يکي از بلندترين آبشارهاي ايران است.

قلعه فلک الافلاک، شاهکار معماري جهان

قلعه باستاني «فلک الافلاک» يکي از شاهکارهاي معماري جهان است که در مرکز شهر خرم‌آباد واقع‌شده که نمادي از قدمت، فرهنگ و تمدن ديار استان لرستان را به نمايش گذاشته است؛ اين اثر خاص و ناب تاريخي بر بلنداي تپه‌اي در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد که قدمت آن به دوره ساسانيان برمي‌گردد و معماري منحصربه‌فرد اين بناي تاريخي را همچون نگيني در مرکز شهر خرم‌آباد قرار داده است.
اين قلعه تاريخي داراي هشت برج و دو حياط مستطيل شکل است؛ ارتفاع بلندترين ديوار اين قلعه عظيم تا سطح تپه 23متر، مساحت کلي آن پنج هزار و 300 مترمربع و پلان بناي اين قلعه تاريخي به‌صورت هشت‌ضلعي نامنظم است.
نام قديم اين دژ محکم شاپور خواست، به 12 برجي نيز شهرت داشته و نام فعلي اين قلعه به معناي آسمان نهم و بالاترين فلک است؛ زيبايي و معماري شگفت‌انگيز قلعه فلک الافلاک سبب شده که اين قلعه تاريخي و باستاني لرستان از سوي بسياري از کارشناسان به‌عنوان يکي از شاهکارهاي مهندسي و معماري دنيا لقب گيرد.

تنگه هلت | رودخانه اي در دل زاگرس

در شهرستان پلدختر استان لرستان، ميان کوه هاي استواري که سال ها پيش پوشيده از بلوط هاي سبز بود، رودخانه خروشان زال با آبي خنک بين دو ديواره صخره اي در اين تنگه شگفت انگيز جولان مي دهد. زالِ زيبا خود را آرام به رودخانه سيمره مي رساند و در ميان راه، در تنگه هلت با تمام قدرت دلبري مي کند. طول تنگه هلت حدودا 4 کيلومتر است و اگر با سرعت متوسط حرکت کنيد تقريبا 1.5 الي 2 ساعت مسير رفت و 1.5 الي 2 ساعت مسير برگشت زمان مي برد. اين تنگه به قدري بکر و ناشناخته است که با يک جست و جوي ساده در اينترنت نمي توانيد موقعيت مکاني آن را پيدا کنيد؛ اما ما شما را با خود به اين مکان بکر و ديدني مي بريم. هلت در مسير بزرگراه لرستان-انديمشک در شهرستان پلدختر، بين تونل خرگوشان 1 و 2 قرار دارد. بد نيست بدانيد واژه هلت از نام يکي از طوايف لر يعني نجف وندها در منطقه هلد لرستان گرفته شده است. محلي هاي آنجا تنگه را با نام هلد مي خوانند.

آبشار بيشه لرستان

لرستان را سرزمين آبشارها مي دانند، به هر سوي طبيعت اين سرزمين که سفر کنيد صداي پرصلابت آبشارهاي کوچک و بزرگ و رودهاي آرام و خروشان شما را در بر مي گيرد و تجربه اي ناب از طبيعت گردي را به شما هديه مي دهد. از ميان آبشارهاي متعدد اين استان، امروز سري به معروفترين و زيباترين آبشار آن، آبشار بيشه مي زنيم و در زيبايي هاي طبيعت لرستان غرق مي شويم. اثر طبيعي خيره کننده با 48 متر بلندي (از تاج آبشار تا نقطه برخورد با زمين) که در ميان رشته کوه هاي زاگرس در منطقه اي کوهستاني جاي خوش کرده و گردشگران بسياري را به سوي خود جذب مي کند. آبشار پس از برخورد به زمين 10 متر مسير را طي مي کند تا به رودخانه سزار برسد. عرض تاج آبشار نيز 20 متر است و چشمه هايي که در نزديکي ايستگاه بيشه وجود دارد منبع تامين آب آبشار هستند. آبشار بيشه در محدوده شهرستان خرم آباد (به نقل از وبسايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان)، بخش پاپي، شهر سپيد دشت و روستاي بيشه قرار گرفته است و هر بيننده اي را مسحور عظمت و زيبايي خود مي کند.

آبشار نوژيان

آبشار نوژيان در 38 كيلو متري جنوب شرقي خرم آباد (بخش پاپي ) به ارتفاع 95 متر وعرض تاج 5 متر واقع شده است .اين آبشار يكي از زيبايي هاي طبيعت لرستان است كه هر ساله ،بسياري از مردم را به سوي خود جلب مي كند .گردشگاه جنگلي نوژيان بالاي كوه تاف قرار دارد .

در كوه (تاف )انواع گياهان دارويي مي رويند و طبيعت و آبشار زيباي آن شگفت انگيز و ديدني است .همواره بسياري از مردم براي تماشاي اين آبشار زيبا و هم چنين براي جمع آوري گياهان دارويي به اين ناحيه مي آيند و اوقات فراغت خود را در آنجا مي گذرانند .

راه ارتباطي آن از طريق خرم آباد به گردنه نوژيان جاده آسفالته ويا از راه آهن به ايستگاه كشور و از آنطرف هم با ياي پياده حدود 2ساعت پياده روي به سمت آبشار است.

آسياب گبري

 آسياب گبري (آسياو گاري) يکي ديگر از آثار تاريخي لرستان است اين اثر مربوط به دوران ساساني است. ساختمان آسياب گبري با سنگ هاي تراش خورده و سنگ قلوه و ساروج بنا شده است.
 
اين اثر احتمالاً متعلق به شهر شاپورخواست (ساساني ) بوده تا دوره قاجاريه عملكرد داشته و مورد بهره برداري قرار گرفته است .
 
آسياب گبري (آسياو گاري) در جنوب خرم آباد و در محله پشته حسين آباد واقع شده است.

شاهزاده ابراهيم (ازنا)

شهرستان ازنا يکي از مراکز مهم گردشگري مذهبي در لرستان به شمار مي‌رود و ميزبان امامزادگان بزرگي از سلاله پاک ائمه عليهم‌السلام است. در دهستان جاپلق شرقي بقعه متبرکه امامزاده قاسم(ع)، امامزاده ابراهيم(ع) (شاهزاده ابراهيم)، امامزاده سيدمحمد مدآباد(ع) و شاهزاده زيد و قاسم(ع) وجود دارد. در عکس‌هاي زير، بقعه متبرک شاهزاده ابراهيم را که از نوادگان امام محمدباقر(ع) است، مي‌بينيد. بقعه اين امامزاده در روستاي مؤمن‌آباد واقع است.

پل رودخانه کشکان رود، خرم آباد

اين پل در فاصله 51 کيلومتري  غرب جاده خرم آباد به  کوهدشت در بخش چگني بررو ي رودخانه اي به همين نام ودر مسير راه باستاني شاپور خواست به طرهان احداث شده است. در متون تاريخي از آن به عنوان كژكي ياد شده است . طول پل حدود 320 متر و عرض هريك از دو چشمه شرقي آن 20/23 متر است .

ارتفاع آن در بالاترين قسمت 26 متر و در كوتاهترين قسمت 10 متر است از دوازده طاق پل تنها سه دهنه آن تخريب شده و بقيه هنور سالم هستند .برخي از پايه هاي پل باسنگهاي بزرگ وحجاري شده ساخته شده اند. مواد و مصالح اين بناي سترگ از سنگ ، گچ و آجر تشكيل شده است. در كنار اين پل بقاياي سه پل ديگر از دوره هاي گذشته وجود دارد كه با مشخصات پلهاي ساساني قابل مقايسه هستند .

پُل کَشکان

پُل کَشکان يا به گويش لري کَشکُو (Kashkoo) پلي است باستاني که تاريخ ساخت آن به دوره حکومت آل حسنويه بازمي گردد.زمان ساخت اين پل به قرن چهارم هجري قمري برمي گردد.