ديدني هاي قم | راهنماي سفر به قم | جاذبه هاي توريستي قم

استان قم با قرار گيري در جنوب استان تهران، شمال استان اصفهان، شرق استان مرکزي و غرب استان سمنان، به عنوان يکي از پل‌هاي ارتباطي مهم و ارزشمندي شناخته مي‌شود که در ايام نوروز شاهد تردد هموطنان بسياري از سراسر کشور در آن خواهيم بود. همچنين اين منطقه از ايران، به دليل وجود عمارت‌ها و بناهاي برجاي مانده از دوران کهن، يکي از نواحي تاريخي کشور به شمار مي‌آيد و برخي از باستان‌شناسان و مورخان، اين خطه را، يکي از کهن‌ترين مناطق سکونت بشر معرفي کرده‌اند. در کنار جاذبه‌هاي گردشگري، مهم‌ترين دليل حضور بازديدکنندگان داخلي و خارجي، مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت فاطمه‌ي معصومه (س) است که بهترين بهانه براي سفر در ايام نوروز به شمار مي‌آيد.

حرم حضرت معصومه(س)

اولين و اصلي ترين انگيزه مسافران شهر قم، زيارت حرم نوراني دختر امام موسي کاظم (ع) که خواهر امام رضا (ع) و عمه امام جواد(ع) است، مي باشد که در روايات متعدد به ثواب بسيار زياد آن تأکيد شده است. در نوشته هاي تاريخي آمده است که بعد از جسارت مأمون عباسي و احضار امام رضا (ع) به خراسان در سال ??? ه.ق. حضرت معصومه (س) طاقت دوري از برادر را تاب نياوردند و به قصد ديدار برادر، مدينه را به سمت خراسان ترک کردند. در مسير حرکت مورد استقبال دوستداران اهل بيت عليهم السلام قرار گرفتند ولي در نزديکي هاي ساوه، به دستور خليفه عباسي لشکريان حکومتي به کاروان آنها حمله کرده و بسياري از آنها را به قتل رساندند. بازماندگان پراکنده شدند و هريک به شهري پناه بردند. حضرت معصومه (س) نيز به شهر قم رفته و همان جا در بستر بيماري افتادند و متأسفانه بعد از ?? روز اقامت در منزل موسي بن خزرج چشم از جهان فرو بستند. برخي از راويات هم حاکي از مسموم شدن اين بانو بزرگوار دارد، ولي در هر صورت اين بانوي پاکدامن حسرت ديدار برادر در دلشان باقي ماند. پيکر پاک کريمه اهل بيت در بيرون از شهر تشييع و دفن شد.
افرادي که علاقمند به تحصيل در علوم ديني دارند، حوزه علميه قم که بيش از يک قرن قدمت دارد و نقش مهمي در تحولات تاريخ سياسي معاصر ايران داشته است را انتخاب مي کنند. همچنين اين استان، محل اقامت مراجع عالي شيعيان ايران به شمار مي رود و به همين خاطر، قم را بايد قطب مهم مذهبي در ايران دانست. شهر قم که مرکز استان قم است، در شاهراه مواصلاتي و حمل و نقل ايران واقع شده و از يک سو، رابط بين استان هاي صنعتي ايران با تهران و از سويي ديگر رابط استان ها و شهرهاي جنوبي ايران با استان ها و شهرهاي شمالي به شمار مي رود. بيش از ? ميليون نفر در قم زندگي مي کنند که بخشي، دانشجويان و گردشگراني هستند که براي مدت طولاني در اين شهر اقامت دارند. قم را حرم اهل بيت، شهر سوهان، شهر شيريني هم در رسانه ها خطاب مي کنند. فعاليت هاي توليد فرش ابريشم در اين شهر بسيار است و همچنين از نظر انتشارات، به دليل نشر کتب مذهبي در قم، يکي از فعال ترين استان هاي کشور به شمار مي رود و يکي از بزرگ ترين مراکز نشر معارف اسلامي در خاورميانه براي جهان اسلام است.

جاذبه هاي گردشگري قم

ناديده هاي قم بسيار است. اين استان حتي براي خيلي از قمي ها که در آن روزگار سپري مي کنند، استاني ناشناخته است. قم بناهاي قديمي مثل مسجد و بازار و کاروانسراي تاريخي دارد که از دوران بعد از اسلام به يادگار باقي مانده است. مسجد جامع شهر قم از قديمي ترين بناهاي تاريخي اين شهر است که عمري 800 ساله دارد و در خيابان آذر يا همان طالقاني واقع شده است. تيمچه بازار قم که اوج هنر و معماري معماران زمان خودش مي باشد، از ديگر جاذبه هاي گردشگري شهر قم است که طعم خريد و گشت و گذار را با هم ترکيب کرده است. اگر از علاقمندان به خانه هاي تاريخي هستيد، قم نيز شما را نااميد نکرده و با خانه باشکوه زند از شما ميزباني مي کند. باغ گنبد سبز قم از ديگر مکانهاي ديدني شهر قم است که سه آرامگاه متعلق به خواجه اصيل الدين، خواجه علي صفي و فرد ديگري را در خود جاي داده است. اما يکي از شگفت انگيزترين ديدني هاي استان قم که پيشنهاد مي کنيم حتما در سفر خود به قم آن را در برنامه سفر جاي دهيد کاروانسراي ديرگلچين، مادر کاروانسراهاي ايران است که در دل پارک ملي کوير جاي گرفته است. از جاذبه هاي طبيعي استان قم هم مي توان به گنبد نمکي که حدودا 25 کيلومتر با قم فاصله دارد نام برد که در آنجا مي توانيد طيف بي نظيري از رنگ هاي طبيعي را در سنگ هاي نمک مشاهده گر باشيد.

سوغات قم

با وجودِ بودن سوهان معروف قم، شايد کمتر کسي دنبال سوغاتي هاي ديگه، اين شهر بگرده اما خوبه که بدونين علاوه بر سوهان که تنها سوغات ويژه و نماد، خوراکي شهر قم هست، صنايع دستي مثل قالي، مهر و تسبيح و منبت کاري هم از مهم ترين سوغات قم به حساب ميان.

در دين اسلام نيز بر امر گردشگري به ويژه زيارت اماکن مقدس مسلمانان تأکيدات ويژه‌اي صورت گرفته. ظرفيت‌هاي گردشگري موجود در ايران براي جمعيت حدوداً 250 ميليوني شيعيان جهان که 20 تا 30 درصد از کل جمعيت مسلمانان جهان را تشکيل مي‌دهند، بر کسي پوشيده نيست. ايران و در واقع قم و مشهد پس از کربلا دومين مقصد گردشگران شيعه هستند و از آنجا که عرصه گردشگري شيعه تا حد زيادي زمينه بکري از گردشگري محسوب مي‌شود، وجود چنين نقص‌هايي در اين عرصه پذيرفتني نيست. قم، ام‌القراي جهان اسلام و محور مواصلاتي 17 استان است و همواره شاهد حضور زائراني از نقاط مختلف ايران و کشورهاي اسلامي است که براي زيارت و سياحت وارد استان مي‌شوند. روزانه 9 هزار زائر خارجي وارد قم مي‌شوند

حمل و نقل در قم


هزينه‌ي حمل و نقل يکي از مهم‌ترين مسائلي است که گردشگران و مسافران در بدو ورود به مقصد مورد نظر خود، با آن مواجه مي‌شوند. در استان قم بيش از 6 هزار وسيله‌ي نقليه‌‌ي تاکسي براي خدمت به شهروندان و گردشگران در حال فعاليت هستند. حداقل کرايه‌ي هرکدام از اين وسايل نقليه به ازاي هر مسافر در سال 2017، کم تر از 1 هزار تومان بوده است که به دليل کم‌ بودن مسافت درون شهري و مشخص بودن نرخ کرايه، اکثر رانندگان اين وسايل نقليه، از تاکسي‌متر استفاده نکرده و همان نرخ مصوب (700 تومان) را دريافت مي‌کنند.
اين نرخ همه ساله بين 15 تا 25 درصد افزايش پيدا مي کند. مسافراني که از وسايل حمل و نقل عمومي براي ورود به شهر قم استفاده کرده‌اند، در بدو ورود به اين شهر (ميدان 72 تن که در ابتداي عوارضي آزادراه قم-تهران قرار دارد)، تعداد زيادي از تاکسي‌هاي گردشي زرد رنگ را مشاهده خواهند کرد که مقصد نهايي اکثر آن‌ها حرم مطهر حضرت فاطمه‌ي معصومه (س) خواهد بود.