جاهاي ديدني و مناطق بکر در استان کرمانشاه

کرمانشاه يکي از کهن ترين شهرهاي ايران است و در دوران باستان نام هايي چون اليپي، کانبادين و قرمسين به آن اطلاع مي شد و بعدها نام کرمانشاهان و کرمانشاه به خود گرفته است. کلمه کرمانشاه نخستين بار در حدود سال 279 ه.ق توسط بان فقيه همداني در کتاب «مختصرالبلدان» به کار رفته است.
استان کرمانشاه يکي از استان هاي غربي کشور است که از پرجاذبه ترين مناطق کشور به شمار مي آيد. اگر اهل گردش و سفر باشيد به هر بهانه اي و از هر مسيري که وارد اين استان شويد با ديدني ها و جاذبه هاي کم نظيري رو به رو مي شود. اين استان از نظر وسعت هفدهمين استان کشور محسوب مي شود. از شمال با استان کردستان، از جنوب با استان لرستان و ايلام، از شرق با استان همدان و از غرب با کشور عراق همجوار است و حدود 330 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
زبان بييشتر مردم اين استان کردي است که با لهجه ها و گويش هاي مختلف از جمله کلهري، گوراني، اورامي، جاقي و لکي سخن مي گويند و زبان مردم شهرستان سنقر ترکي سنقري است که با ساير گويش وران آذري و ترکي در کشور متفاوت است. در شهر کرمانشاه فارسي کرمانشاهي که گفته مي شود بيش از 700 سال پيشينيه دارد متداول است و بخش بزرگي از مردم شهر کرمانشاه به اين گونه از زبان فارسي سخن مي گويند.

معبد آناهيتا از مناطق ديدني و تاريخي کرمانشاه

در استان کرمانشاه حدود 4 هزار اثر تاريخي شناسايي شده که تنها حدود 700 اثر آن به ثبت آثار ملي رسيده است و بيستون به ثبت اثر جهاني رسيده است. يکي از راه هاي دسترسي به استان کرمانشاه بزرگراه همدان به کرمانشاه است و بيشتر گردشگران از اين مسير وارد استان مي شوند.

در گذر از اين مسير مي توان در شهر کنگاور توقف و از محوطه معبد آناهيتا بازديد کرد. بناي اين معبد در مرکز شهر کنگاور است. برخي اين بنا را معبد آناهيتا الهه يا ايزد بانوي آب دانسته اند برخي هم آن را کاخي نيمه تمام از دوران ساساني مي دانند به هر حال يکي از جاذبه هاي زيبايي استان کرمانشاه است.

گيستاتون اپوس

مجموعه اي از آثار به جا مانده از دوره ي غارنشيني و هفت دوره تاريخي پس از آن . دوران مادها ، هخامنشيان ، سلوکي ها ، اشکانيان ، ساسانيان ، ايلخانيان و صفويان . داراي کوههاي استوار با غارهاي تاريک ، دو در ، آفتاب و شکارچيان و آثاري همچون نيايشگاه مادي ،کتيبه داريوش ،مجسمه هرکول ، نقش مهرداد ، نقش گودرز ، سنگ بلاش ، کاخ خسرو ، فرهاد تراش ، سنگ هاي تراش خورده پل خسرو ،کاروانسراي ايلخاني ،کاروانسراي بيستون و کتيبه شيخ عليخان و نشانه هاي طبيعي و تاريخي که جملگي در اينجا جمع شده اند و هريک روايتگر قصه اي هستند از دل تاريخ شهرم کرمانشاه .نقش برجسته ي دوره ي هخامنشي که يکي از باارزشترين يادگارهاي ادبي و تاريخي ايران مي باشد و در دل صخره ي بيستون حجاري شده است . اين سنگ نگاره شامل قصه اي از فتوحات داريوش ، پادشاه هخامنشيان است . او که در سمت چپ تصوير حجاري شده است داراي هيبتي بزرگتر از بقيه و ريش مجعد و موهاي جمع شده در پشت و لباس کامل بر تن است . داريوش پاي چپ خود را بر گئومات مغ قرار داده و گئومات به علامت تسليم دستهاي خود را بالا برده . پشت سر گئو نيز ، اسيراني با گردنهاي بسته ديده مي شوند . بر روي دامن اسير سوم ، نام و نقش پادشاه شورشگر حک شده تا ايندگان بدانند و آگاه باشند متعرض کيست و عاقبت ان به دست ايراني چه مي شود . اين سنگ نگاره در طول زمان تکميل شده ، زيرا در ابتدا داريوش تنها به نقش اهورامزدا که در حال اهدا حلقه ي قدرت به اوست و نقش سکونخا اکتفا نموده و آثار نقر شده پس از ان صورت گرفته است . سکونخا نام شاه سکاها ست که در دوران داريوش چندين بار سر به شورش نهادند و در نهايت تن به شکست در برابر شاه ايراني دادند .

نقش برجسته پيروزي گودرز دوم

نقش برجسته گودرز دوم نمايانگر سه سلحشور زره پوش است، شاه در وسط در حالي که توسط نيکه – الهه بالدار پيروزي – تاج بر سرش گذاشته مي شود ، با نيزه اي پهن به مهرداد رقيب خويش و مدعي تاج و تخت اشکاني حمله مي کند . مهرداد با اين حمله از اسب سرنگون شده است. پشت سر گودرز ملازم وي سوار بر اسب و با نيزه اي در دست در حاليکه به سمت روبرو خيز برداشته ديده مي شود و در قسمت پايين نيز سوار ديگري با يال و کوپال نقر شده است . اين نقش برجسته داراي کتيبه اي به خط و زبان يوناني است که در آن گودرز با عنوان شاه شاهان پسر گيو و مهرداد فقط با عنوان مهرداد پارسي معرفي شده اند. اين اثر در تاريخ 1380/12/19 به شماره 4881 به ثبت ملي رسيده است.

سراب نيلوفر

اين سراب در چهارده کيلومتري شمال غربي شهر کرمانشاه، در ابتداي منطقه سنجابي و در دامنه کوه «کماجار» قرار دارد. اين سراب به صورت استخر وسيعي، مملو از گل‌هاي نيلوفر است. غنچه‌ها و برگ‌هاي اين گل‌ها سر از آب برآورده و سطح وسيعي از سراب را پوشانده است. اين سراب ظرفيت بهره‌دهي آب فراوان دارد و براي پرورش ماهي نيز مناسب است. در سال‌هاي اخير جهت رفاه بازديدکنندگان در اطراف اين سراب، تأسيسات و پارکي احداث شده است.
سراب نيلوفر درياچه کوچکي در حدود 20 کيلومتري شمال غرب کرمانشاه است .سراب زيباي نيلوفر داراي چند چشمه جوشان است که آب اين سراب را تامين مي کند.
اين سراب وسيع مناسب براي انواع ورزش هاي آبي، از جمله قايقراني و شنا و ماهيگيري و تسهيلات ديگر جاي مناسبي براي گذراندن اوقات و ايجاد ساعات خوش براي بازديد کنندگان است. در اطراف اين سراب تاسيسات رفاهي گردشگري و پارک نيز احداث شده است.

طاق بستان

طاق بستان از جاذبه هاي تاريخي و گردشگري استان کرمانشاه و منطقه اي تاريخي در دامنه ي کوه بستان و در کنار چشمه اي در شمال شرق کرمانشاه است. آثاري که در اين محدوده وجود دارد از دوره ساساني و شامل سنگ نگاره اردشير دوم  و دو ايوان سنگي بنام هاي ايوان كوچك و بزرگ است.
تاريخ نويسان ضمن توصيف سنگ نگاره هاي طاق بستان، از اين محوطه با نام هاي مختلفي چون "شبديز" و "ياقوت" ،"قصرشيرين" ، "طاق وسطام"، "طاق بهستون"،"طاق بيستون" و "تخت بستان" ياد كرده اند، اهالي منطقه نيز محوطه را به نام "طاق وسان" و "طاق بسان" مي شناسند،که"سان" در لفظ محلي، مفهوم سنگ است و به اين ترتيب “طاق وسان” يعني طاقي كه در سنگ كنده شده است. امروزه نيز در اكثر محافل ايران شناسي  اين مكان را با نام "طاق بستان"  مي شناسند. در قسمت راست ايوان كوچك، کتيبه اي سنگي وجود دارد كه صحنه تاج ستاني اردشير دوم  در سال (383 – 379 م) نهمين پادشاه ساساني را نشان مي دهد. در اين صحنه، شاه ساساني به حالت ايستاده با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ حجاري شده كه دست چپ خود را بر روي شمشيرش گذاشته و با دست راست حلقه روبان داري را از اهورا مزدا مي گيرد. اين پادشاه ساساني همچون ديگر نقوش حجاري شده ي هم دوره ي ساساني، چشماني درشت و ابرواني برجسته دارد،گوشواره‌‌اي بر گوش و گردنبندي در گردن و دستبندي در مچ دست دارد. همچنين تاجي برسر داشته كه در قسمت پائين آن به صورت نوار ساده اي است و قسمت بالاي تاج به شكل كوريمبوسي است كه قسمتي از موهاي سر به صورت انبوه در آن قرار گرفته و به وسيله دو رشته روبان بسته شده است.

مسجد شافعي

 مسجد جامع شافعي، مسجد اهل سنت که در راسته بازار (تاريکه بازار) کرمانشاه قرار دارد که در سال 1324 تأسيس شده است. اين مسجد از يک سو به ميدان جوانشير و از سوي ديگر به تاريکه بازار منتهي مي شود. اين مسجد در محلي که پيش تر زائر سرا بوده توسط تعدادي از خيرين اهل سنت به سرپرستي مرحوم حاج ملاسيد حسين مسعودي خريداري و به سبک مساجد ترکيه احداث شد.