جاذبه های گردشگری تبریز

شايد براي تان عجيب باشد اما تبريز که تقريبا همه معتقد هستند جزو يکي از شهر هايي است که مناطق سرسبز و طبيعتي جذاب دارد، داراي يکي از زيباترين کويرهاي ايران به نام کوير قوم تپه است. بافت اين منطقه با ديگر مناطق تبريز تفاوت زيادي دارد. اين منطقه به صورت طبيعي و به علت وزش بادهاي منطقه و تجميع خاک ها و گردو غبار منطقه به صورت تپه هاي شني در آمده است. کوير قره تپه يکي از جاذبه هاي گردشگري تبريز است که حتما بايد از آن ديدن کنيد.

کوير قوم تپه تبريز

شايد براي تان عجيب باشد اما تبريز که تقريبا همه معتقد هستند جزو يکي از شهر هايي است که مناطق سرسبز و طبيعتي جذاب دارد، داراي يکي از زيباترين کويرهاي ايران به نام کوير قوم تپه است. بافت اين منطقه با ديگر مناطق تبريز تفاوت زيادي دارد. اين منطقه به صورت طبيعي و به علت وزش بادهاي منطقه و تجميع خاک ها و گردو غبار منطقه به صورت تپه هاي شني در آمده است. کوير قره تپه يکي از جاذبه هاي گردشگري تبريز است که حتما بايد از آن ديدن کنيد.

قبرستان تاريخي پينه شلوار

ديدن قبرستان ها جذابيت يا قشنگي خاصي ندارد و شايد حس و حال بدي به هر شخصي که به آنجا ميرود بدهد اما اين قبرستاني که برايتان معرفي مي کنيم يکي از قديمي ترين قبرستان هاي قديمي تبريز مي باشد که تقريباً پيش از اسلام به وجود آمده است و بسيار ديدني و قابل توجه است .
چرا که در اين قبرستان تاريخي که پينه شلوار نام دارد سه دوره سنگ قبر وجود دارد که به همين خاطر گردشگران بسياري را به خود جذب ميکند،سنگ قبرهاي دوره اول ظاهرشان با سنگ قبرهاي قبرستان خالد نبي هم از نظر شکل و هم از نظر دوره يکي هستند،ولي سنگ قبرهاي دوره دوم جنسشان از جنس سنگ خارا و هم شکل با سنگ قبرهاي قبرستان مارلان مي باشد و اما سنگ قبرهاي دوره سوم بطوري خودنمايي مي کند که روي آنها تاريخ وفات شخص دفن شده حک شده است.

 پارک ملي کنتال

 
پارک ملي کنتال يکي از جاذبه هاي گردشگري تبريز است که در آن جا مي توانيد عناصر جذابي از قبيل بقاياي آسياب هاي سنگي را مشاهده کنيد. در اوايل بهار رويش لاله هاي رنگارنگ در دامنه هاي کنتال و قلعه علي بيگ به صورت مزرعه هاي لاله درمي آيند. براي دسترسي به اين منطقه پس از گذر از شهر سيه رود و در امتداد رودخانه مرزي ارس در موازات نوار مرزي ارمنستان و آذربايجان و در دره کنتال پاسگاه محيط باني کنتال قابل مشاهده است.

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران يکي از مناطق بکر و دست نخورده تبريز است. جنگلي سرسبز که انواع گونه هاي جانوري و گياهي را در دل خود جاي داده است. اين جنگل به نام هاي ارسبار يا آرازبار و قره داغ يا قراچه داغ هم شناخته مي شود. جنگل هاي ارسباران با طبيعت زيبا و چشم اندازهاي دلنشين و وجود اماکن و ابنيه تاريخي، توان بالقوه بالايي براي جذب گردشگر دارد در واقع اين چنگل يکي از جاذبه هاي گردشگري تبريز است که هواداران زيادي دارد. از جمله آثار تاريخي اين منطقه مي توان به قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشين، دژ قهقهه، بقعه شيخ شهاب الدين و بازار اهر اشاره کرد.

بازار تبريز

يکي از ديدني‌ترين جاهاي تبريز که قدم زدن در آن خود سفري است به دل تاريخ، بازار تبريز است. بازاري که به بزرگترين بازار مسقف جهان شهره است و حجره ها، سراها و تيمچه هاي  زيادي دارد. بازار تبريز که هر بخشش مختص کسب و کاري است و به خصوص بازار فرش آن بسيار پررونق است، مغازه هاي زيادي دارد.
بازار بلورفروشان، شيشه گران و کفش دوزان از جمله جاهاي ديدني بازار است که ديدنشان خالي از لطف نيست. اگر به ديدن بازار تبريز رفتيد از تيمچه مظفريه که با  سقف بلند خود و پنجره هاي کوچک و بزرگ رنگي اش، قشنگ‌ترين قسمت بازار تبريز است ديدن کنيد.

برج خلعت پوشان تبريز

يکي از آثار تاريخي و ديدني در 10 کيلومتري شرق جاده تبريز مربوط به دوره صفويان، برج آجري منشوري شکل بلند معروف به برج خلعت پوشان مي باشد. اين بنا تاريخي در 5 کيلومتري مرکز شهر و جنوب محله کرگج، در جوار رودخانه چايي قرار گرفته و از نظر تاريخي و معماري جز آثار منحصر به فرد به شمار مي آيد. اين برج با قاعده 16 ضلعي داراي 3 طبقه بوده که طبقه اول و دوم آن مسقف و طبقه سوم بدون سقف مي باشد و در زمان قاجار برج خلعت پوشان مکاني براي اهدا خلعت و مقام به حاکمان آذربايجان بوده است. 

آسياب خرابه تبريز


يکي از جاذبه هاي طبيعي و منحصر به فرد آذربايجان شرقي در شهرستان جلفا از توابع تبريز، آبشار آسياب خرابه مي باشد. آسياب خرابه که به علت وجود ويرانه هاي يک آسياب آبي معروف گرديده، در حاشيه رود ارس با ارتفاع 10 متر و مساحت 200 مترمربع يکي از مکان هاي ديدني و گردشگري محسوب ميشود. 

عمارت شهرداري

در سال 1314 شمسي در محل گورستان متروک و مخروبه کوي نوبر با نظارت مهندسان آلماني در زمان رياست شهرداري حاج ارفع الملک جليلي بنا گرديد. اين ساختمان داراي يک برج ساعت چهار صفحه اي است که با طنين موزون زنگ هايش هر 15 دقيقه يک بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبريز مي رساند. نماي خارجي تالار شهرداري تبريز از سنگ تراشيده بوده و نقشه ساختمان آن با نمونه ساختمان هاي کشور آلمان قبل از جنگ جهاني دوم مطابقت دارد. اين بنا در وسط شهر تبريز و در ميداني موسوم به ميدان ساعت واقع شده و در حال حاضر تمام امور عمراني شهر و امور اداري شهرداري تبريز در اين تالار و عمارت متمرکز است.

موزه قاجار


اگر علاقه‌مند به تاريخ يا بازديد از مکان‌هاي تاريخي هستيد، موزه قاجار يکي از بهترين گزينه‌ها در شهر تبريز به شمار مي‌رود. اين موزه در محل عمارت اميرنظام گروسي  و در محله ششگلان  قرار دارد. قدمت احداث اين بنا به دوران ناصرالدين‌شاه قاجار بازمي‌گردد، که پس از ثبت در فهرست آثار ملي کشور با حفظ سبک معماري منسوب به دوره قاجار مرمت و سپس به موزه تبديل شده است. ساختمان اين موزه مشتمل بر دو طبقه است و در هر يک از اين طبقه‌ها تالارهاي مختلفي از جمله تالار سکه، تالار بافته، تالار چيني، تالار آبگينه، تالار فلزات، تالار موسيقي، تالار خاتم. تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار رجال و فرامين، تالار معماري و شهرسازي ، تالار قفل و تالار فانوس قرار دارند.

ارگ تبريز


ارگ تبريز گذشته‌ي تاريکي دارد. زماني خرابه‌هاي اين دژ تاريخي محل اعدام مجرمان بود. مجرمان را از بالاي ديوار به پايين پرت مي‌کردند.

البته در افسانه‌ها مي‌گويند يک‌بار زني توانست با استفاده از چادرش به‌شکل چتر، از مرگ نجات پيدا کند. اين ارگ ابتدا در دوره‌ي ايلخانيان ساخته شد و آرامگاه محسوب مي‌شد.

سپس در قرن 19ام، هنگام جنگ‌هاي بين روسيه و ايران، به قلعه‌اي نظامي تبديل شد. بعدها در سال 1911، پس از حمله‌ي روس‌ها به ايران، از آن به‌عنوان مرکز فرماندهي استفاده مي‌شد. اين بنا نيز يکي از شاخص‌ترين بناهاي تاريخي و يکي از جاذبه هاي گردشگري تبريز است

مسجد جامع تبريز


مسجد جامع تبريز را در کتب تاريخي با عنوان جامع کبير نام برده اند و پيوسته در تمامي دوره ها مسجد جامع شهر بوده. عده اي تاريخ ساخت بنا را به دوران اوليه اسلام نسبت داده اند و محققان ديگري مسجد جامع تبريز را جزو بنا هاي دوره سلجوقيان مي خوانند. کار مرمت اين مسجد پيوسته در بازه هاي زماني مختلف از دوران قاجار تا امروزه ادامه داشته. مسجد جامع در دل بازار تبريز قرار گرفته است و قديمي ترين بخش آن شبستاني است ساخته شده از طاق ها و گنبدهايي رفيع که بر فراز ستون هاي هشت گوش آجري اش گچبري هاي ظريف و چشمگيري به کار رفته. لازم به ذکر است محراب اين مسجد از کهن ترين نمونه هاي محراب هاست. فضاي داخلي اين مسجد با نور منعکس شده از شيشه هاي رنگي پنجره ها، جلوه اي دل انگيزي به خود گرفته. مردمان اين شهر به مسجد جامع تبريز« جمعه مسجد » مي گويند. قسمتي از محوطه ي مسجد به کتابخانه و حجره هاي طلاب اختصاص داده شده است. مسجد در حال حاضر يکي از مراکز تحصيل علوم ديني و جزو افتخارات مذهبي شهر تبريز محسوب مي شود. اين بنا در سال 1310 خورشيدي در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

تله کابين کوه عون ابن علي

تله کابين کوه عون ابن علي يکي از بزرگترين و طولاني ترين تله کابين هاي کشور است و مي توان سوار بر آن از بين کوه هاي عينالي گذشت و طبيعت کوهستاني اطراف را ديد. به شما قول مي دهيم اين بخش از سفر مي تواند هيجان بسيار زيادي را براي شما شما ايجاد کرده و تجربه اي لذت بخش از سفر به شهر تبريز داشته باشيد.