جاذبه هاي شهر استانبول | راهنماي بهترين مکان هاي ديدني استانبول

استانبول يکي از بزرگترين شهرهاي جهان است که هم مرز با اروپا و آسياست و در طول قرن ها توسط امپراطوري ها پرورش داده شده است . سر تا سر اين شهر پوشيده از فرهنگ و تاريخ است. به همين دليل به شهري هيجان انگيز تبديل شده است که از سراسر جهان مسافران زيادي را جذب جاهاي ديدني و جاذبه هاي گردشگري خود مي کند.

مسجد اياصوفيه استانبول - Hagia Sophia

مسجد اياصوفيه نماد شهر استانبول است ودر سال گذشته به عنوان پربازديد ترين مسجد ديدني ترکيه  برگزيده شده. يکي از معروف ترين و با ارزش ترين موزه و کليساي استانبول است که در ميداني به نام ميدان اياصوفيه، در محله سلطان احمد قرار گرفته. مسجد زيباي اياصوفيه با طاق‌ها و ستون‌هاي با شکوهش که از دوره بيزانس باقي مانده تاريخي به قدمت ترکيه داشته و به دليل جاذبه هاي گردشگري بي نظير و زبان زدش، تحسين هر بيننده و گردشگر را برمي‌انگيزد وقتي به بازديد از معماري هاي شگفت انگيز اين مسجد تاريخي و اسرار آميز مي رويد موزاييک مريم مقدس باقي مانده از قرن يازدهم در بالاي دروازه خروجي اصلي چشم شما را به خود جلب خواهد کرد و مقبره با شکوه و با عظمت ? پادشاه در خارج از ساختمان اصلي در کنار در خروجي اصلي را مي توان از ديدني هاي ديگر اين مسجد خواند. و اما ازمعماري ها، نقشه ها و بناي ستون ها و سقف که بگذريم، وقتي که به سمت شمال اين مسجد حرکت کنيد مشهورترين جاذبه هاي اياصوفيه را خواهيد ديد،
 

کاخ توپکاپي

کاخ توپکاپي ( Topkap Palace ) يکي از بزرگ ترين و مهم ترين کاخ هاي استانبول و يادگاري از دوران عثماني است که ديدنش را نبايد از دست بدهيد. به دستور سلطان محمد دوم، اين کاخ در طي سال هاي 1466 تا 1478 و بر روي تپه اي کوچک و مشرف به تنگه بسفر بنا شد.

اين مکان ديدني به معناي واقعا يک کاخ تمام عيار است و دقيقا همان چيزي است که در روياهايمان از کاخ تصور مي کنيم، بازديد و قدم زدن در اين کاخ منحصر به فرد را از دست ندهيد.
 

برج گالاتا

برج گالاتا يکي از ديدني هاي شهر استانبول است. برج گالاتا در سال 1349 ميلادي به دست جنو والي ها که در اطراف گالاتا ديوارهاي بلند کشيده بودند به عنوان برج اصلي ساخته شد. داخل قلعه پلکان سنگي مارپيچي که تا محوطه بزرگي ادامه مي يابد وجود دارد.اين قلعه در سال 1967 بازسازي شد. احمد چلپي ملقب به هزارفن در قرن هفدهم با ايده گرفتن از لئوناردو داوينچي و بال هايي که او طراحي کرده بود با پرواز از فراز برج گالاتا و عبور از تنگه يا بغاز در قسمت آسيايي استانبول بر زمين نشست.

کشتي سواري در تنگه ي بسفر

سفر به استانبول بدون کشتي سواري در تنگه ي بسفر کامل نيست. علاوه بر اينکه يک نماي کلي زيبا از شهر پيش روي شما قرار دارد، هر دو سواحل آسيايي و اروپايي اين آبراهه ي مشهور مکان هاي ديدني بسياري دارند از قبيل کاخ هايي به قدمت چند قرن و عمارت هاي بزرگ و با شکوه.

براي انتخاب سفر دريايي چند گزينه داريد: مسير کوتاه (تا دومين پل معلّق شما را مي برد و برميگرداند.) ، مسير طولاني (تا درياي سياه شما را مي برد و برميگرداند.) و در نهايت سفر دريايي در زمان غروب آفتاب که در تابستان برگزار مي شود. مورد آخر احتمالاَ زيباترين تجربه ي سفر دريايي شما خواهد بود. اگر اين اوّلين تجربه ي شماست، مورد دوم را پيشنهاد مي کنيم و اگر از لحاظ وقت تحت فشار هستيد، گزينه ي اوّل مناسب شرايط شماست

کاخ دلمه‌باغچه

لوکس، باشکوه و زيبا تنها چند مورد از صفاتي هستند که مي‌توان براي تعريف کاخ دلمه‌باغچه (Dolmabahçe Palace) استفاده کرد که با کاخ ورساي فرانسه مقايسه شده است. دلمه‌باغچه که در قرن نوزدهم ميلادي و با استفاده از 14 تن ورقه طلا ساخته شده است، مسحورکننده‌ترين کاخ ترکيه بوده و معماري سنتي عثماني را با سبک‌هاي اروپايي نئوکلاسيک، سبک باروک و روکوکو ترکيب کرده است. اين کاخ از سال 1856 تا 1924 خانه شش سلطان بوده و همچنين ميزبان يک چلچراغ بسيار بزرگ نيز مي‌باشد که هديه‌اي از طرف ملکه ويکتوريا بوده است. محل قرارگيري اين کاخ نيز بسيار مناسب بوده و در کنار خط ساحلي بسفر ساخته شده است.

مسجد شاکيرين استانبول

مسجد شاکرين که يکي از معدود مساجد مدرن قابل توجه در استانبول است در قسمت آسيايي اين شهر قرار گرفته است. نقشه اين ساختمان که ساخت آن پس از 5 سال در سال 2009 به پايان رسيد توسط حوسرِو تايلا طراحي و دکوراسيون داخلي آن به دست زينب فاتح اوعلو انجام شده است. اين مسجد به عنوان يادبودي از ايبراهيم و سِميها شاکير توسط فرزندانشان ساخته شده است. بديهي است که نام اين مسجد برگرفته از نام خانوادگي آنان است ولي از نظر ادبي در زبان عربي به معني کساني است که شکر کننده خداوند هستند. اين ساختمان از شفافيت فوق العاده اي برخوردار بوده ولي نکته برجسته آن در طراحي داخلش است که شامل منبر طلايي پر زرق و برق و لوستري باشکوه مي باشد.

کليساي چورا

اين کليسا که در ابتدا به منظور کليساي بيزانسي ساخته شده بود بعدها تبديل به مسجد شد و حالا يک موزه است. موزائيک ها و کاشي هاي زيباي اين کليسا، نمونه باقيمانده از هنر بيزانسي در دنياست. بخش هايي از آن در سال 400 ساخته شده است، ولي ساختماني که امروزه مي بينيم حدود سال 1500 ساخته شد. اين کليسا تقريباً در سه مايلي شمال غربي سلطان احمد قرار دارد. اين موزه همه روزه به جز چهارشنبه ها از ساعت 9.30 تا 18.30 باز است. ورودي آن 6 دلار آمريکا است.
 

کاخ چراغان در استانبول



کاخ چراغان يکي از برترين جاذبه هاي گردشگري استانبول و ديدنيهاي ترکيه، در سال 1871 به دستور سلطان عبدالعزيز ساخته شده. سقف و بخش مياني آن از چوب و ديوارهاي آن از سنگ مرمر پوشيده شده و اتاقها با قاليهاي نفيس مفروش شده است. زيباترين مکانهاي تنگه خليج براي ساختن کاخ و قصر سلاطين و دولتمردان اختصاص يافته بود. اين اثر که ساليان درازي بصورت خرابه مانده بود با انجام تعميرات کلي و اضافه نمودن بعضي تاسيسات اکنون به يک هتل 5 ستاره بسيار زيبا تبديل شده است. کاخ چراغان يکي ديگر از جاذبه هاي ترکيه و ديدنيهاي استانبول ترکيه به شمار ميرود.