سفرهای طبیعتگردی

سفر‌هاي طبيعت گردي، فرهنگ، اصول و شرايط خاص خود را دارند. اينگونه سفر‌ها با سفر‌هاي فرهنگي چون بازيد از يک شهر تاريخي، کاخ، موزه يا پارک ملي و... اقامت در هتل يا مهمان سراي که با تمام امکانات داخل شهراست، بسيار بسيار متفاوت هستند.

سفر طبيعت گردي از خانه شروع مي‌شود، زماني که طبيعت گرد در حال انتخاب وسايل مورد نياز سفر است. مي‌توانيم کوله او را کوله طبيعت گردي يا اکوتوريسمي بناميم. شايد، اين موضوع در نظر شما بي‌معني و يا بي‌اهميت باشد، درحاليکه هرچه بيشتر در اين باره فکر يا مطالعه کنيد، به پيچيدگي و اهميت آن پي خواهيد برد.

توجه داشته باشيد که در انتخاب وسايل مورد نياز سفر؛ سليقه شما، هدف، شرايط آب و هوا مقصد، طول سفر، سن و جنسيت شما، نوع سفر، وسيله حمل و نقل، وسايلي که باعث آرامش بيشتر شما در سفر مي‌شوند و شرايط اجتماعي- فرهنگي جامعه ميزبان همگي روي محتويات کوله شما تاثير مي‌گذارند.

آيا شما علاقه مند به کوير هستيد تا با زندگي مردم سختکوش کوير که قدر آب را مي دانند آشنا شويد
آيا دوست داريد به سرسبزي شمال و درياي کاسپين با آب و هواي بينظيرش سفر کنيد
و يا به مهد تمدن باستان ايراني در غرب سفر کنيد تا زندگي در همجواري با رشته کوه زاگرس با تمام سختي هايش را ببينيد
و يا به شرق ايران سفر کنيد تا  زندگي اصيل مردمان سيستان و بلچوستان و اقوام ساکن در خراسان بزرگ با تمام داستان هاي نگفته اش را از نزديک لمس کنيد 

جنگل ارفع ده و چشمه پراو


ارفع ده سرزمين درختان در هم تنيده، چشمه هاي بي قرار، شکوه کوه ها و چشم اندازهاي بي انتهاست. ارفع ده روستايي است کوچک و دوست داشتني که تنها 100 خانوار در آن زندگي مي کنند. در بهار درختان نيمه عريانش در مه فرو مي روند، تابستان ها سرسبز است و خنک، و در پاييز به شعرهاي عاشقانه شبيه است؛ آنقدر زيباست که نمي توان توصيف اش کرد، بايد رفت، بايد ديد و از نزديک آن همه زيبايي را لمس کرد.

جنگل ارفع ده از جاذبه هاي طبيعت گردي شناخته شده استان مازندران و شهرستان سواد کوه است. فاصله اش با ساري حدود 90 کيومتر است و در 180 کيلومتري شمال شرق تهران واقع شده. اين روستا در دامنه ” ارفع کوه ” قرار دارد، کوهستاني به ارتفاع 2570 متر که منظره بي نظيرش تلفيقي از صخره ها و سنگ ها، درختان تنومند و دشت هاي زيباست. مسير پيمايش به سوي قله ارفع کوه به خاطر زيبايي و تنوعش، از مسيرهاي مورد علاقه کوهنوردان و گردشگران است. در قله ارفع کوه يک کمپ کوچک 12 نفري ساخته شده تا کوهنوردان فرصتي براي زدودن رنج سفر از جسم خويش داشته باشند و بتوانند با آسودگي در چشم اندازهاي بي نظير قله غرق شوند.

تپه هاي مريخي و روستاي پاده


تپه هاي مريخي در حدفاصل ايوانکي و گرمسار قرار دارند. طبيعت اين منطقه، آرام و بکر و با شکوه است و خيلي راحت مي توانيد خودتان را در زيبايي ساده اش  گم کنيد. هنگامي که پا به محل اين تپه ها مي گذاريد و آرام آرام شروع به صعود از آنها مي کنيد و به منظره ي خيره کننده اي که رنگ هاي سرخ و زرد و افق هاي باز ِ دور دست خلق کرده اند نگاه مي کنيد، آن وقت است که مي فهميد نام ” تپه هاي مريخي ” واقعا مناسب آنهاست.

کوه هاي تالش


سفر به روستاي پاده و تپه هاي مريخي ، سفري به دل طبيعت و تاريخ مناطق نيمه بياباني ايران است. اين سفر مي تواند دو شکل خاص و نسبتا جداي از هم در اکوتوريسم يا بوم گردي را شامل شود. تپه هاي مريخي در کنار تونل ها و تپه هاي نمکي با لايه هاي زيباي رنگي شان، مقصدي مناسب براي اجراي برنامه هاي ژئوتوريسم است و روستاي پاده نيز مي تواند محلي مناسب براي برگزاري تورهاي گردشگري روستايي محسوب شود.

کوه سبلان


سبلان که در اردبيل واقع شده، قله آتشفشاني به ارتفاع 4811 متر دارد و دامنه هاي آن يکي از بهترين نقاط براي طبيعت گردي در ايران است. کوهنوردان حرفه اي مي توانند به اين قله صعود کنند و از چشم اندازهاي زيباي آن بهره ببرند. دامنه هاي کوه سبلان به خاطر دره و چشمه هايش معروف است و همچنين اطراف کوه سبلان، روستاي سرعين جايي است که حتما بايد از آن ديدن کنيد. بهترين زمان صعود به قله تير و مرداد ماه است.


آبشار دوقلو، آبشاري است در شمال تهران و در مسير کوهنوردي دربند به توچال. دليل نام‌گذاري آن، دوشاخه ‌شدن آب هنگام ريزش از ارتفاع است. اين آبشار همچون ساير آبشارهاي فصلي استان تهران مانند آبشار فصلي پيچ آدران در کيلومتر 15 جادّه کرج – چالوس، آبشار سنگان در مسير امام‌زاده داوود و آبشار منظريه در ناحيه شميرانات از ذوب برف‌ها در بهار و تابستان پديد مي‌آيد. براي همين، ديدن اين آبشار زيبا در اين فصل زيبا، خالي از لطف نخواهد بود.

آبشار «شکراب» يکي از آبشارهاي استان تهران است که در روستاي شکرآب محلي در نزديکي روستاي وانا قرار دارد. روستاي شکرآب در 10 کيلومتري فشم است و در ميان باغ‌ هاي سرسبز منطقه طبيعت زيبايي دارد. 4 کيلومتر مانده به فشم، يک دور راهي است که مسير سمت چپ به اوشان، باغ گل، ايگل، آهار و شکرآب منتهي مي‌شود.

ييلاق جواهر دشت


بدون شک شمال ايران براي گذراندن تعطيلات کوتاه، هميشه گرينه مناسبي است. جواهر دشت از روستاهاي ييلاقي شهرستان رودسر استان گيلان است که تابستان هاي خنکش آن را به محل مناسبي براي فرار از گرماي تابستان تبديل کرده است. طبيعت بينظير و بکر اين ييلاق بهترين جا براي طبيعت گردي و کمپ زدن است. در جواهر دشت مي توانيد براي رفتن به جنگل جيپ سواري کنيد و هيجان متفاوتي داشته باشيد.

باداب سورت

چشمه‌هاي باداب سورت در کنار کوه دماوند و سرو ابرکوه جزو سه اثر طبيعي ملي ايران است. چشمه هاي باداب سورت بعد از پامو کاله در ترکيه دومين چشمه آب شور جهان با ساختار جالب مطبق و رنگين است. چشمه‌هاي باداب سورت در بخش چهاردانگه ساري در مازندران قرار دارد. رسوب مواد معدني طي سال‌ها در شيب کوهپايه صدها طبقه حوضچه? بسيار زيبا به رنگ‌هاي نارنجي، زرد و قرمز ايجاد کرده ‌است.

به طور کلي مي توان از زيباترين مناطق طبيعت گردي در ايران، موارد زير را نام برد:

1- ژئوپارک قشم
2- باداب سورت مازندران
3- ترکمن صحرا
4- ماسوله، ماسال، سوباتان
5- کوير مرکزي و دشت لوت
6-سرعين، جاده اسالم به خلخال
7-چابهار
8- جزيره کيش
9- اورمان، کردستان و کرمانشاه
10- آبشار مارگون، آبشار بيشه
11-دماوند
12- جنگل ابر
13- درياچه اليمانات و جنگل اليمستان